Leger des Heils komt met nieuwe campagne om recycling van kleding aan te moedigen

Met de nieuwe I CARE, I SHARE campagne hoopt de organisatie dat meer mensen hun kleding gaan doneren. 

Leger des Heils komt met nieuwe campagne om recycling van kleding aan te moedigen

Voelen we ons niet allemaal weleens overweldigd door de wereld om ons heen? In plaats van hier alleen mee te dealen, roept Leger des Heils met de nieuwe campagne I CARE, I SHARE mensen op om samen een verschil te maken.

Tweedehands kleding inleveren

Delen wat je hebt en er voor anderen zijn, is volgens het Leger Des Heils ontzettend belangrijk. De organisatie roept daarom de campagne I CARE, I SHARE in het leven. De gedachte achter deze campagne is om te delen wat je hebt, en in dit geval ligt de nadruk op het inleveren van kleding die je zelf niet meer draagt. "Vanuit de missie van het Leger des Heils om er te zijn voor anderen, willen we mensen en organisaties aanmoedigen om zich in te zetten voor een samenleving waarin I CARE, I SHARE centraal staat,” aldus directeur Harm van Teijlingen van Leger des Heils Dienstverlening uit.

De kleding die jij doneert aan het Leger des Heils krijgt een mooie tweede bestemming. Je kunt zakken met kleding inleveren bij de ReShare Stores of in een van de textielcontainers. Op deze kaart kun je de dichtstbijzijnde textielcontainer bij jou in de buurt vinden. Eerst wordt het textiel gesorteerd en daarna wordt een bestemming voor de kleding bepaald. Een deel van de ingezamelde kleding gaat naar mensen in nood en een ander deel wordt tegen sociale prijzen verkocht in de ReShare stores. Ook wordt een deel verkocht aan sorteerbedrijven en wat overblijft gaat naar de textielrecycling.

En nu horen we je al denken: wat gebeurt er dan met de opbrengst van de doorverkoop van het textiel? Dat gebruikt het Leger des Heils om hun werk uit te voeren (en om dat te kunnen blijven doen). Het wordt onder andere gebruikt om mensen in nood te helpen en om werkgelegenheid te creëren voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Een mooi doel, niet? Dus waar wacht je nog op: tijd om de items in je kledingkast kritisch onder de loep te nemen.

Ook goed voor het milieu

Ook voor het milieu is het heel waardevol om kleding te recyclen. Wist je bijvoorbeeld dat de textielindustrie een van de meest vervuilende industrieën is? Om een kilo katoen te produceren, is wel 8.000 liter water nodig (dit komt neer op 67 badkuipen vol). Gooi jouw kleding dus niet weg, maar breng het naar het Leger des Heils waar ze veel kunnen doen met de kleding die jij niet meer draagt.

“Om de enorme afvalberg van textiel tegen te gaan, is het nodig dat kledingproducenten verplicht worden om duurzaam te produceren en alleen nog kwalitatief hoogwaardige kleding maken,” aldus Esther Coppoolse, een van de initiatiefnemers van de campagne en voormalig creative director van Elle Nederland. “Ik zou mensen willen adviseren om goed te bedenken wat hun persoonlijke stijl is en niet elke grillige trend na te jagen. Veel mensen hebben een kast vol kleren die ze nooit dragen; kleding die niet bewust gekocht is. Mensen moeten zorgvuldiger kiezen: tweedehands, duurzaam en lokaal geproduceerd. Als je goed voor je kleding zorgt, gaat jouw stijl langer mee en kun je er bovendien later iemand anders blij mee maken.”

Fashion
  • Leger des Heils
  • Leger des Heils