Netwerken is best een spannende aangelegenheid, al is voor sommigen het deel daarna – wanneer het contact al is gelegd – net zo lastig. Want hoe houd je relevante contacten warm?
Pay it Forward-netwerksessie
Voor de tweede keer op rij maakte netwerk-expert en ondernemer Dorit Roest deel uit van het programma op The Self-Made Summit, het business event voor vrouwelijke professionals. Best uniek, want eigenlijk stelt de organisatie elk jaar een programma samen waarin enkel ruimte is voor professionals die nog niet eerder een talk of workshop gaven tijdens het event.
Opnieuw gaf Dorit er haar Pay it Forward-workshop, waarbij ze professionals bijbrengt dat we niet altijd hoeven te focussen op dienst-wederdienst. Je kunt óók iemands hulp aannemen om vervolgens op een ander moment, misschien zelfs met een heel ander persoon, die gunst te delen. Ook was de sessie bedoeld om intensief te netwerken met like-minded vrouwen en om nieuwe contacten op te doen.
Contacten warm houden
Het is natuurlijk fijn om nieuwe mensen te leren kennen die jou in de toekomst wellicht kunnen helpen met jouw carrière. Maar als de contacten binnen zijn, wat dán? Hoe onderhoud je die relaties? Marie Claire – die als officiële mediapartner ook bij The Self-Made Summit aanwezig was – ging erover in gesprek met Dorit.
Volgens Dorit is het belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft als je contacten wilt onderhouden. “Toen ik net met mijn start-up begon, was ik veel aan het netwerken. Ik vloog dat heel rationeel aan. Wie waren de gasten bij dat ene netwerkevent, en aan wie kon ik wat hebben? Maar dat paste helemaal niet bij mij, ik ben een gevoelsmens. Ik heb dat toen helemaal losgelaten. Ik ging daarna alleen naar netwerkevents met het idee om het leuk te hebben. Met wie kon ik een leuke tijd hebben? Vaak is het namelijk ook zo dat je helemaal niet met iemand kunt samenwerken als je iemand niet leuk vindt.”
Een klik met elkaar hebben is volgens Dorit dus erg belangrijk. En dat maakt het meteen makkelijker om in elkaars blikveld te blijven. “Natuurlijk is dat best lastig in een wereld waarin we zoveel impulsen krijgen vanuit social media. Ik zorg er daarom voor dat ik op Instagram alleen vrienden volg. LinkedIn is om zakelijke relaties warm te houden, daar kan ik zien waar anderen mee bezig zijn. Ik kan daar een berichtje achterlaten als ik zie dat ik ergens mee kan helpen.”
Natuurlijk ga je niet alleen contacten aan om anderen te kunnen helpen, het is ook fijn om zelf een keer hulp te krijgen. Maar als je die hulp van iemand wel kunt gebruiken, hoe pak je dat dan aan? Dorit raadt aan om niet alleen een berichtje te sturen wanneer je iemand nodig hebt. “Laat tussendoor ook eens een berichtje achter onder iemands post”, adviseert ze. En, misschien wel het allerbelangrijkst: wees authentiek. “Als je alleen maar een berichtje stuurt omdat je denkt: ‘Dit contact moet ik warmhouden, want daar zou ik nog wel een keer wat aan kunnen hebben’, dan komt dit vaak ook niet oprecht over op de ontvanger." De ondernemer kan daarom niet genoeg benadrukken om alleen mensen in je netwerk te hebben met wie je een klik hebt. “Werk is niet alleen maar winnen. Het moet leuk zijn. Omring jezelf daarom met mensen die jouw interesse delen. Als je dan een berichtje stuurt, dan komt dat veel authentieker over, want je meent het dan oprecht.”
Om hulp vragen
De relatie met je zakelijke contacten onderhouden is natuurlijk één ding, maar er komt waarschijnlijk een moment waarop je ze daadwerkelijk om hulp wilt gaan vragen. Hoe pak je dat aan? “Draai dan niet om de hete brei heen”, adviseert Dorit. Ze merkt dat veel mensen eerst een chatbericht sturen met daarin enkel de vraag 'Hoe het gaat?'. Dat voelt misschien netjes, maar de ontvanger van het berichtje wil natuurlijk liever meteen weten waarom je hen bericht. “Ik vraag me dan altijd af wat iemand van me wil”, licht Dorit toe, die inmiddels al meer dan twaalf jaar ondernemer is en regelmatig dit soort berichtjes krijgt.
“Wees direct in je communicatie. Als ontvanger weet ik dat iemand om een reden een bericht stuurt. Ik heb het zelf erg druk en vind het fijn als iemand meteen zegt wat die nodig heeft. Leg uit wat je wilt en waarom je dat wilt. Dan kan ik kijken of ik daar iets in kan betekenen.”
Het is ook heel belangrijk om jezelf in de schoenen van de ondernemer te plaatsen aan wie je een vraag hebt. “Maak het diegene zo makkelijk mogelijk. Als jij bijvoorbeeld hoopt dat iemand jou aan iemand anders kan introduceren, stuur dan ook meteen je pitch deck mee. Die kan jouw contact dan kant-en-klaar doorsturen. Maak het voor de ander zo makkelijk mogelijk om te helpen.”