Charlotte Eggink is 1 van de 3 finalisten van de Starters Award 2024

De drie finalisten van de Marie Claire Starters Award zijn bekend. Wij stellen je voor aan Charlotte Eggink.   

Charlotte Eggink is 1 van de 3 finalisten van de Starters Award 2024

Charlotte Eggink (31) is oprichter van Madée, een premium beautymerk dat duurzame, verzorgende zeep in poedervorm verkoopt. Gemakkelijk, elke maand door de brievenbus.

Waarom beautyproducten in poedervorm?

"Ik heb zeven jaar als marketingmanager voor een keten van huidklinieken gewerkt en was verbaasd dat er zo veel innovatie is in de beautysector, maar dat het stilstond op het gebied van duurzaamheid. Toen kwam ik op het idee om handzeep in poedervorm te creëren; thuis hoef je dan alleen maar water toe te voegen. Ik heb wel driehonderd mails gestuurd aan bedrijven om precies het product dat ik voor ogen had te kunnen ontwikkelen. Maar het was het waard. Het water dat normaal in een flesje zeep zit, wordt bij zeep in poedervorm niet mee getransporteerd en alleen dat zorgt al voor 80% minder CO2-uitstoot."

Ik heb Madée vernoemd naar mijn nichtje van drie, die alles durft

Waarom willen we jouw zeep hebben?

"Ik ben onwijs blij met de kwaliteit, daar heb ik dan ook zó veel tijd in gestoken. Zelf heb ik een gevoelige huid en daarom wilde ik per se dat de zeep hydraterend is. Daarnaast heeft de zeep een high-end uitstraling en zet je ’m dus pontificaal in huis neer. Mijn eigen lievelingsgeuren heb ik als inspiratie gebruikt, daardoor is het een heel persoonlijk merk geworden. Ook omdat ik Madée heb vernoemd naar mijn energieke nichtje van drie, die alles durft. Het klinkt misschien cheesy, maar als ik naar een winkel ga om het product te verkopen, probeer ik dat met haar durf en onbevangenheid te doen. Dat helpt me enorm en geeft me zelfvertrouwen."

Hoe wil je je producten aan de man, of vrouw, brengen?

"Ik ben vooral bezig met het werven van abonnees. Het gaat nog wel even duren voordat Madée zo’n naamsbekendheid heeft dat grote groepen particulieren ons weten te vinden, daarom ben ik ook in gesprek met high-end hotels, restaurants en sportscholen. Zo kunnen heel wat mensen Madée ervaren. Met het te winnen startkapitaal zou ik douchegel willen ontwikkelen, want ik merk dat er vraag is naar meerdere producten."

Wat vind je het pittigst aan ondernemen?

«Je moet alles zelf doen, ook dingen die je eng vindt. Ik moet heel veel durven en steeds mijn grenzen verleggen. Het spannendst vind ik sales; ik ben toch vaak bang dat iemand niet op mijn product zit te wachten. Terwijl ik meestal enthousiaste reacties krijg. Daarnaast is het best eenzaam om alles alleen op te starten. Anderhalf jaar lang was ik bijna alleen maar aan het werk. Soms dacht ik: shit, moet ik niet wat meer aan mezelf denken? Een eigen bedrijf beginnen is een gigantische investering. Maar ik krijg er gelukkig ook heel veel energie van."

Wat is de grootste les die je hebt opgedaan?

"Mijn kracht én mijn valkuil is dat ik heel erg van actie-reactie ben – ik ga gewoon. Ik heb geleerd dat ik eerst klantonderzoek moet doen en dan pas moet acteren. Nu vraag ik aan potentiële grote klanten wat zij het fijnst vinden en ben ik er open over dat ik nog niet altijd aan al hun productwensen kan voldoen. Daardoor kom je juist met elkaar in verbinding en gunnen mensen je meer. Dat merk ik helemaal in het contact met andere vrouwelijke ondernemers. Dat vrouwen elkaar niets zouden gunnen, is dikke bullshit. We supporten elkaar juist enorm."

Vind je dat Charlotte de Marie Claire Starters Award 2024 moet winnen? Klik hier om te stemmen.

Dit zegt de jury

Hoofdredacteur Annelies: "Een professioneel plan met sterke branding en uitstraling."

Creative Director Studio Anneloes: "Sterk concept met mooie branding en een duurzame boodschap."

Directeur NGF Danielle: "Overal is aan gedacht in het plan. Madée combineert een onderscheidende visie met wat de doelgroep wenst: gemak en duurzaamheid."

Carriere
  • Tekst: Mariska Vermeulen
  • Fotografie: Nine IJff