Monique van den Oetelaar (43) ontwikkelt een slimme AI-gestuurde app voor loopbaanbegeleiding, gericht op zowel individuele consumenten als bedrijven.
Oké, je staat in een lift, dit is je elevatorpitch. Go!
"Samen met mijn team ontwikkel ik een slimme AI-gestuurde applicatie voor loopbaanbegeleiding. We combineren daarvoor kunstmatige intelligentie met state-of-the-art jobcoachingtechnieken en arbeidsmarktdata. Zo creëren we een schaalbare en betaalbare oplossing voor het behouden van talent, persoonlijke groei en succesvolle carrièretransities."
Ik zie de app als een heel goede coach in je broekzak
Waarom moest deze app er komen?
"Het idee is ontstaan uit een persoonlijk inzicht. Als ontwerper realiseerde ik me dat Artificial Intelligence bepaalde aspecten van mijn werk kan overnemen. Ik besloot er anders naar te kijken: hoe zou ik AI juist kunnen inzetten voor mijn verdere carrière? Normaal zou ik met dit soort vragen naar een loopbaancoach gaan, maar ik vroeg me af of we dit proces niet toegankelijker konden maken. Ik besloot een app voor loopbaanadvies te ontwikkelen. Ook voor mensen die simpelweg willen weten of er geen banen zijn die beter bij ze passen of die ze leuker vinden. In de app maak je een boeiende reis die begint bij zelfinzicht en zich voortzet in je verdere loopbaanontwikkeling. In het kader van een leven lang leren blijft de app een waardevolle metgezel, die je ondersteunt bij elke nieuwe fase in je carrière. Het kan een mooie aanvulling zijn op de diensten van bestaande loopbaancoaches."
Waarom moet jij hiermee die Starters Award winnen?
"Als trouwe lezeres van Marie Claire zou ik het een enorme eer vinden om de Starters Award te mogen winnen. Buiten dat vind ik het belangrijk dat vrouwelijke ondernemers hiermee empowered worden. Ook wil ik heel graag aan mijn dochters laten zien dat als je een droom hebt, je die kunt verwezenlijken. Daarnaast past de app heel erg in deze tijd omdat de arbeidsmarkt zo in beweging is. Ik zie de app als een heel goede coach in je broekzak. Het startkapitaal wil ik inzetten voor operationele kosten en voor marketing. Tijdens de trainingsdag van Marie Claire werd nog eens benadrukt dat marketing echt een vak apart is en noodzakelijk om veel bereik op te bouwen."
Wat vind je moeilijker dan gedacht?
"Hoewel ik al eerder als ondernemer bruiloften in Italië heb georganiseerd, moest ik wel weer even leren de lead te nemen. Ik merkte dat bepaalde gedragspatronen me soms lieten twijfelen. Zo vroeg ik me dingen af als ‘heb ik wel de juiste vaardigheden hiervoor?’ en ‘zit ik wel op de juiste weg?’. Gelukkig overrulet mijn spontaniteit vaak mijn onzekerheid. Als ik ergens kansen zie, ga ik er ook voor. En als ik eenmaal bezig ben, dan ben ik alleen maar vrolijk en gemotiveerd."
Wanneer is de app een succes?
"Dat is het eigenlijk nu al. Ik heb gemerkt dat als ik dit verhaal deel met anderen – loopbaancoaches, zakelijke contacten, kennissen – iedereen er enthousiast van wordt. Maar het wordt natuurlijk helemaal fantastisch als mensen door de app op een succesvolle wijze een nieuwe baan vinden die hen gelukkig maakt en ze biedt wat ze nodig hebben. Ook zou het geweldig zijn als een investeerder zich bij ons aansluit, zodat we snel kunnen opschalen en ons volledige potentieel kunnen bereiken."
Vind je dat Monique de Marie Claire Starters Award 2024 moet winnen? Klik hier om te stemmen.
Dit zegt de jury
Hoofdredacteur Annelies: "Een slim en innovatief plan dat gebaseerd is op interessante bronnen."
Creative Director Studio Anneloes: "Sterk en relevant plan met goed uitgewerkte omzetmodellen."
Directeur NGF Danielle: "We waren er meteen over uit dat dit complete plan dat gebruikmaakt van de technologie van de toekomst thuishoort in de top-3."
- Tekst: Mariska Vermeulen
- Fotografie: Nine IJff