Zo geef je op een positieve manier je mening op werk

Vijf tips.

Zo geef je op een positieve manier je mening op werk

Jezelf durven uit te spreken op werk is om verschillende redenen erg belangrijk. Je mening geven heeft namelijk een directe invloed op je carrière. Maar de manier waarop je je uitspreekt kan gevolgen hebben voor jezelf en je omgeving. Dit is hoe je op een positieve manier je mening kan uiten.

1. Wees duidelijk

Maak je mening kenbaar en stel vragen op een duidelijke manier (zonder aanvallend of eisend te klinken). Gebruik dus een normale spreektoon. Probeer de ander niet emotioneel te manipuleren, maar geef gewoon duidelijk en algemeen aan wat je bedoelt.

Lees ook: 8 Dagelijkse gewoontes die jou succesvoller kunnen maken

2. Blijf rustig

Verschillende meningen kunnen wrijving veroorzaken. Je vindt dat er op een bepaalde manier iets moet gebeuren en iemand anders is het niet met je eens. Als je gepassioneerd bent over het onderwerp kan er snel een discussie vormen. Als dit gebeurt, haal dan diep adem en pauzeer. Doorgaan met de discussie als je van streek bent zal meestal leiden tot het zeggen van dingen waar je later spijt van zult krijgen.

3. Wees voorbereid

Er is bewezen dat zelfverzekerdheid toeneemt als je je ergens goed op voorbereid. Dit geldt ook op het werk, of het nu gaat om een vergadering of om het vragen van loonsverhoging. Als je jezelf voorbereid, kom je niet voor verassingen te staan en kun je jezelf beter toelichten in lastige situaties. 

4. Laat andere mensen praten

Het is van groot belang om andere ook te laten spreken. Ja, je mening is belangrijk en je moet ervoor zorgen dat je gehoord wordt. Maar het is ook belangrijk om andere mensen de kans te geven om hun mening te uiten over het onderwerp. Vergeet niet dat de helft van effectieve communicatie bestaat uit luisteren.

5. Gebruik een goede lichaamstaal

Als het tijd is om assertief te zijn en te zeggen wat je wilt op het werk, zorg er dan voor dat je een positieve lichaamstaal gebruikt. Houd je houding recht en gebruik een open houding. Kijk mensen in de ogen aan en zorg dat je je gezicht ontspant. Glimlach van tijd tot tijd. Dit zal je helpen zelfbewust over te komen. 

Carriere
  • Lifehack
  • Office Christmas Party