We kunnen wel stellen dat designer Sinéad O'Dwyer er een succesvolle Fashion Week op heeft zitten. Het label – dat bekend staat om prachtige inclusieve kleding – maakte afgelopen week haar Copenhagen Fashion Week debuut én mocht de Zalando Visionary Award 2024 in ontvangst nemen. Wat ons betreft een terechte winnaar, maar waarop beoordeelt de jury van de Zalando Visionary Award jury de kandidaten eigenlijk?
Over de Award
Afgelopen week stond Kopenhagen volledig in het teken van Copenhagen Fashion Week. Tijdens deze week vond ook de Visionary Award Show van Zalando plaats, waarbij ontwerpers en merken gevierd worden die de toekomst van mode vormgeven. Zalando erkent de talenten en hun betekenisvolle bijdrage binnen de mode-industrie en wil hen ondersteunen om betekenisvolle veranderingen te realiseren.
Tijdens de show werd ook de Visionary Award uitgereikt. Deze prijs gaat naar een ontwerper die een sociale impact heeft door middel van creativiteit, design en/of innovatie. Niemand minder dan Sinéad O'Dwyer, opgericht door de gelijknamige Ierse ontwerpster, mocht de prijs in ontvangst nemen. Sinéad O'Dwyer staat bekend om luxe kleding voor verschillende lichaamstypen en heeft inclusiviteit hoog in het vaandel staan.
Sinéad O'Dwyer won de award natuurlijk niet zomaar. Aan een jury de taak om zorgvuldig een winnaar te kiezen. De jury bestond uit leiders uit de industrie, zoals Giuliano Calza (oprichter GCDS), Edward Buchanan (Milaan Fashion Director, Perfect Magazine), Cecilie Thorsmark (CEO CPHFW), Herbert Hofmann (Highsnobiety) en Lena-Sophie Röper (Zalando).
Maar hoe pakt de jury de beoordeling eigenlijk aan? Jurylid Lena Sophie Röper, Director of Designer & Luxury bij Zalando, vertelt ons er meer over.
Hoe beoordeel jij als jurylid de aanmeldingen en welke elementen springen er voor jou uit?
"Met de Zalando Visionary Award willen we merken ondersteunen die de waarden van Zalando delen en willen we ook initiatieven belichten die positieve verandering in de mode-industrie teweegbrengen. Wij richten ons bij de beoordeling op drie specifieke elementen: creativiteit en ontwerp, sociale impact en innovatie. Ik zoek zelf naar een merk met een unieke visuele esthetiek, dat zich inzet voor positieve sociale impact en dat innovatieve productietechnieken gebruikt of baanbrekende technologieën in de supply chain verwerkt."
Wat maakte het merk van Sinéad O'Dwyer voor jou bijzonder en hoe sloot de merkvisie aan bij de award?
"Sinéad voldeed voor mij aan alle drie de evaluatiecriteria. Ze biedt leuke, provocerende ontwerpen die draagbaar zijn en tegelijkertijd exciting en fris zijn. Vakmanschap, innovatie, duurzaamheid, hoogwaardige materialen en hedendaagse functionaliteit zijn de kernwaarden van haar merk, waarbij diverse lichamen centraal staan in het ontwerpproces. Deze passie en zorg voor het menselijk lichaam in al zijn vormen en haar radicale benadering van ontwerp, doorpassessies en productie maken Sinéad uniek en een echte visionair."
DE SS25 show van Sinéad O'Dwyer tijdens Copenhagen Fashion Week.
Creativiteit is een essentiële pijler van de award. Welke huidige merken imponeren je op creatief gebied?
"Voor mij blinkt Loewe momenteel uit. Niet alleen in creativiteit en vakmanschap, maar ook met hun marketing en samenwerkingen. Het is een heel spannend merk om in de gaten te houden."
Hoe zorgt Zalando voor een goede balans tussen het promoten van gevestigde luxe merken en opkomende ontwerpers?
"Het mooie van Zalando is dat we de mogelijkheid hebben om de presentatie van wereldwijd gehypete merken in balans te brengen, terwijl we tegelijkertijd kleinere, lokale en opkomende designermerken ondersteunen. Het Designer Buying-team heeft als doel om de nieuwe dingen op de markt te vinden, ook tijdens Fashion Weeks. Met initiatieven zoals de Zalando Visionary Award op CPHFW werken we ook samen met organisaties om nieuw opkomend talent te vinden, te ondersteunen en te promoten."
Hoe is de mode-industrie veranderd sinds het begin van je carrière?
"Helaas heeft de mode-industrie, vooral in de afgelopen jaren, zijn gemak en plezier verloren. Ik hoop dat we dit weer terug kunnen brengen in de industrie, aangezien kleding altijd inspiratie, vreugde en plezier voor mensen zou moeten brengen."
Welke rol spelen Fashion Weeks in de mode-industrie?
"Ik denk niet dat er een modewereld zou zijn zonder Fashion Weeks. Fashion Weeks zijn de bron van nieuwe modetrends, het is de plek waar ontwerpers hun nieuwe visies, trends en overtuigingen voor het volgende seizoen presenteren en hun volledige creativiteit, vakmanschap en ontwerptheorie vieren."
Wat is een project waar je erg trots op bent?
"Er zijn er best een paar! Ik vind al onze samenwerkingen met merken fantastisch, vooral de collabs met merken die ofwel opkomend talent ondersteunen of speciale producten ontwikkelen voor diverse doelgroepen. Twee waar ik echt trots op ben, zijn de “Walk A Mile”-samenwerking, waarbij we met zeven ontwerpers een inclusieve voetbalcapsulecollectie hebben gecreëerd, en “Small Steps. Big Impact”, waarbij we een duurzamere capsulecollectie hebben ontwikkeld met verschillende Noordse ontwerpers.
Op welk moment werd jouw passie voor luxe mode aangewakkerd?
"Het meest bepalende moment was waarschijnlijk toen ik werkte op het kantoor van June Horne als executive trainee bij Saks 5th Avenue. June was destijds een van de meest prestigieuze en gerespecteerde Couture- en Luxe RTW-aankopers. Ze heeft me het waarderen, respecteren en liefhebben van vakmanschap, ontwerp en kwaliteit geleerd."
Wat zou je opkomende ontwerpers of merken willen adviseren die nog maar net proberen een naam voor zichzelf te maken?
"Wees kristalhelder in je visie en merkidentiteit. Kopieer anderen niet, maar vind je unieke stem binnen de ontwerpwereld. Zorg goed voor je bedrijf en financiën, want een eigen bedrijf beginnen vereist goed financieel beheer en geduld. Wees veerkrachtig en aanwezig, verbind je binnen de industrie en meld je aan voor alle geweldige initiatieven binnen de industrie die nieuw talent ondersteunen."
- Zalando