Steeds meer zorgen om kinderen die een skincare-routine hebben

De huid van een volwassene heeft baat bij bepaalde huidverzorgingsproducten. De huid van een kind? Not so much. En toch hebben jonge kinderen steeds vaker een uitgebreide (en soms zelfs dure) skincare-routine. Experts maken zich er zorgen om. 

Steeds meer zorgen om kinderen die een skincare-routine hebben

Op 10-jarige leeftijd hadden de meeste meisjes een vlindervormig make-upsetje met pastelkleuren, maar daar hielden we het vaak bij. 10-jarigen van de huidige generatie gebruiken daarentegen steeds vaker serieuze huidverzorgingsproducten. Naar verwachting gaan daar in de toekomst steeds meer jonge meiden bijkomen.

Skincare populair onder kinderen

Data van Statista voorspelt dat de markt voor huidverzorging voor kinderen (en baby's!) jaarlijks met 7,71% zal groeien. Naar verwachting zal deze markt in 2028 een volume van $380 miljoen (€340 miljoen) bereiken!

Volgens een ander rapport is social media de reden waarom steeds meer jonge kinderen een skincare-routine willen samenstellen. Hoewel TikTok als vereiste heeft dat gebruikers minimaal dertien jaar oud zijn, zitten er enorm veel kinderen van acht tot twaalf jaar oud op het platform. Met name de Get Ready With Me (GRWM) video's zijn erg populair en worden steeds vaker gefilmd door tiener influencers.

Invloed van social media

"De toenemende blootstelling van jonge kinderen aan sociale media, voornamelijk TikTok, heeft in grote mate bijgedragen aan hun interesse in huidverzorging", vertelt David Connor, CEO van het huidverzorgingsmerk Kanzen Skincare, aan Metro UK. "Kinderen zijn beïnvloedbaar", vervolgt hij. "Wanneer influencers die zij bewonderen bepaalde producten gebruiken, dan kunnen ze de wens hebben om dit gedrag na te bootsen, ook als het product niet geschikt is voor hun leeftijd."

Huisarts Dr. Leah Totton, oprichter van Dr Leah Skin Clinics, vermoedt ook dat social media de boosdoener is. "De toename van kinderen die producten voor volwassenen gebruiken, komt door sociale mediaplatforms zoals TikTok, een app waarvan ik vind dat kinderen er sowieso geen toegang tot zouden moeten hebben,’ vertelt ze. "Bij jongere kinderen speelt de verpakking van de producten die worden gebruikt in de “get ready with me” video's een grote rol in hun interesse in skincare. Die verpakkingen zijn vaak felgekleurd."

Overigens zijn die influencers waar kinderen tegenop kijken niet altijd volwassen. Neem nu de dochter van Kourtney Kardashian, Penelope Disick. De 11-jarige plaatst met regelmaat video's op TikTok waarin ze haar huidverzorgingsroutine laat zien. En zo zijn er nog meerdere beroemde kindinfluencers die hun skincare-routine met het internet delen.

@pandkourt

Good night!!

♬ ivy frank ocean - ✮r

Niet geschikt voor kinderen

Connor begrijpt wel dat kinderen geïnteresseerd raken in huidverzorging. TikTok, wat voornamelijk gebuikt wordt door jonge kinderen, gedijt natuurlijk op virale content. "Dit zijn vaak beauty challenges en tutorials die erg vermakelijk zijn." De CEO van het huidverzorgingsmerk vindt het zorgelijk als jonge kinderen deze challenges of tutorials overnemen, "Het kan leiden tot voorbarig gedrag bij jonge kinderen, die mogelijk niet volledig begrijpen wat hun huid nodig heeft of wil. Huidverzorgingsroutines bedoeld voor volwassenen zijn vaak niet geschikt voor de delicate en ontwikkelende huid van kinderen."

Ook ziet Connor dat veel ouders hun kinderen ook zelf betrekken bij hun skincare, in de zogenoemde GRWM-video's. "Wanneer ouders hun kinderen betrekken bij huidverzorgingsroutines, normaliseert het het idee dat ze deze producten nodig hebben, terwijl hun huid op zo’n jonge leeftijd vaak zelfvoorzienend is", legt hij uit. "Het is belangrijk dat kinderen een gezonde en leeftijdsgepaste relatie met huidverzorging ontwikkelen, en ouders moeten zich bewust zijn van het voorbeeld dat ze stellen."

Connor is niet de enige die zich hier zorgen over maakt. Ook huidverzorgingsmerk Kiehl's heeft opgemerkt dat steeds meer jonge kinderen huidverzorgingsproducten gaan gebruiken. Het label heeft er nu zelfs een speciale campagne voor in het leven geroepen: 'Kinderen moeten kinderen blijven'. Met deze actie hopen ze kinderen te ontmoedigen om skincare te gebruiken.

Agressieve ingrediënten

Dr Totton benadrukt dat kinderen alleen huidverzorgingsproducten moeten gebruiken als een specialist dat heeft voorgeschreven. "Kinderen zouden alleen medische producten moeten gebruiken voor aandoeningen zoals eczeem, wat voorgeschreven is door een huisarts of dermatoloog." Ze vervolgt dat het belangrijk is om naar buiten te brengen dat huidverzorging vaak echt nog niet nodig is voor jonge kinderen. "Het is belangrijk dat tieners interesse tonen in huidgezondheid, maar ze moeten wel goed geïnformeerd zijn. Het volgen van een skincare-routine die bestaat uit meerdere stappen en agressieve ingrediënten bevat is niet de juiste manier."

Connor vult aan dat huidverzorgingsproducten voor volwassenen vaak actieve ingrediënten bevatten, zoals retinoïden, AHA's of BHA's. Deze ingrediënten zijn geschikt voor een rijpere huid, aangezien ze problemen als huidveroudering tegengaan en acne en pigmentatie kunnen aanpakken. Voor de gevoelige kinderhuid is dat niet geschikt. "Deze ingrediënten zijn over het algemeen te agressief voor de jonge en gevoelige huid en kunnen irritatie, allergische reacties of langdurige schade veroorzaken."

Beauty
  • Metro UK
  • Adobe Stock