Zo ga je om met confrontaties

5 tips
Zo ga je om met confrontaties

Hoe graag je het ook wil vermijden, soms ontstaan er confrontaties. Ze kunnen zich voordoen tussen vrienden, familieleden, partners, collega's en zelfs tussen klanten. Confrontaties kunnen stressvol zijn, vooral wanneer de emoties hoog oplopen. Leren om kalm te blijven en om te gaan met een confrontatie kan helpen om eventuele stressvolle situaties te voorkomen. 

1. Wacht niet

Bij een confrontatie, groot of klein, is het belangrijk om snel de hoofdoorzaken aan te pakken. Dat betekent niet dat je zonder na te denken moet reageren, maar wees bereid om deze problemen snel te prioriteren en de echte oorzaak te identificeren.

Lees ook: Piekeren doet meer met je dan je denkt

2. Neem de tijd om te denken

Neem een paar minuten de tijd om het gevoel van een tegenslag te accepteren en te verwerken voordat je het probleem gaat oplossen. 

3. Spreek er persoonlijk over

Als het echt belangrijk is, moet het persoonlijk worden aangepakt. Vraag aan diegene die je confronteert of hij/zij misschien een kopje koffie met je wil drinken of een stukje wil wandelen om in een fijne omgeving het probleem te bespreken.  

4. Begrip

Wanneer je ergens mee geconfronteerd wordt, is het belangrijk dat je niet probeert om in je eentje een oplossing te vinden. Neem de tijd om hun kant van het verhaal te begrijpen en probeer dit gevoel van begrip duidelijk te laten zien. Werk dan samen om een middenweg te vinden. 

5. Doelen vaststellen

Voordat je in een slechte situatie terechtkomt, zorg ervoor dat je het begrijpt en dat je volledig voorbereid bent. Zoek dan uit wat je wil bereiken. Wat is je doel na de confrontatie? Werk naar je doel toe met een positieve houding en ken de grenzen van wat je wel en niet kan veranderen.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5df1070300e36', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });