Deze 'taboe' onderwerpen hoor je wél te bespreken op werk

Aha.
Deze taboe-onderwerpen moet je wel bespreken op werk

Er zijn een aantal onderwerpen die we liever niet met onze collega's bespreken. Maar door deze taboes te verbreken versterk je je werkrelaties, verminder je stress en frustraties en word je een productievere en zelfverzekerdere werknemer. Dit is hoe je taboe onderwerpen kan bespreken op werk.

1/ Salaris

Het kan voorkomen dat je twijfelt over je salaris. Word je wel genoeg betaald en kun je om loonsverhoging vragen? Het kan geen kwaad om een beetje rond te vragen en te kijken of er collega's zijn die hetzelfde hebben meegemaakt en misschien tips hebben. 

Lees ook: 10 Momenten die je alleen herkent als je een nachtdienst hebt

2/ Zwangerschapsverlof

Collega's die het persoonlijk hebben ervaren, kunnen een schat aan informatie zijn. Benader een paar kantoormoeders die je vertrouwt. Vraag advies over wanneer, hoe en met wie je het zwangerschapsnieuws moet delen. Zij kunnen je daarnaast ook al hun tips en tricks geven. 

3/ Seksuele intimidatie

Je schaamt je minder voor een gebeurtenis als je het bespreekt en vertelt hoe je je voelt door het incident. Dat gezegd hebbende, is dit gevoelige onderwerp dat alleen besproken moet worden met een persoon die je vertrouwt. Benader een mentor die je kan adviseren over de beste handelwijze.

4/ Frustratie 

Praten over stress en frustraties kan voor iedereen een leerzame ervaring zijn. Beter nog, het kan tot oplossingen leiden. Vrouwen worden vaak ontmoedigt om zich op het werk uit te drukken terwijl ze juist kunnen profiteren van hun emotionele intelligentie. Kies wel termen die specifiek en beperkt zijn tot jouw persoonlijke ervaring en koppel het altijd aan een mogelijke suggestie voor verbetering.

5/ Privéleven

Collega's op de hoogte stellen van je persoonlijke leven is absoluut geen slecht idee. Hoe graag we ook denken dat we onze problemen thuis kunnen laten, is dat niet realistisch. Als we thuis voortdurend onder stress staan, hebben we meer kans om een burn-out te krijgen door de werkdruk. Beperk wat je deelt tot de need-to-know informatie, je collega's hoeven niet alle details te weten. 

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5e8c2dbcd8a26', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });