Genomineerd voor de Smart Sustainable Sisley Award: Marthe de Groot

Marthe de Groot (31) zette tweeënhalf jaar geleden haar eigen tassenmerk MARIE MARIE op, waarmee ze felgekleurde, handgehaakte tassen maakt.

Marthe de Groot

Het idee voor MARIE MARIE…

"Kreeg ik door een tas die ik had gekocht bij de haakclub die mijn oma begeleidde. Ik kreeg veel goede reacties en dacht: ik ga kijken of ik die tas in de markt kan zetten. Ik vond het zo jammer dat het ambacht van die vrouwen niet gezien werd, en wilde dat een platform geven. Zonder die gedeelde hobby hadden deze vrouwen elkaar niet ontmoet, en daar is iets moois uit ontstaan. Uiteindelijk ben ik haken gaan gebruiken als middel om mensen te verbinden."

Ruim tweehonderd vrouwen…

"Haken inmiddels voor MARIE MARIE, verdeeld over het hele land. Wij sturen het garen en een patroon op en daar gaan zij – tegen een vergoeding – mee aan de slag. Voor mij draait het echt om die connectie en het gezien worden door hun hobby. Bij elke tas die je koopt zit een kaartje met de naam van degene die ’m heeft gehaakt. Laatst postte een meisje uit Frankrijk op social media: ‘Bedankt Ada dat jij voor mij een tas hebt gemaakt.’ Ik liet dat aan Ada zien en daar was ze zo blij mee."

Duurzaamheid...

"Moet iets vanzelfsprekends zijn als je een bedrijf opzet. Toen ik begon met MARIE MARIE heb ik gekeken hoe ik dat op de beste en meest duurzame manier kon doen. Natuurlijk gebruiken we duurzame materialen en zijn dit tassen die lang meegaan. Maar ik wil niet te veel te koop lopen met duurzaamheid, want het is lastig om alles honderd procent goed doen."

Ik ben trots…

"Dat ik door MARIE MARIE al deze lieve, leuke mensen heb leren kennen en merk dat er een onderlinge connectie is. Toen ik een tijdje ziek was, kreeg ik zoveel kaarten van vrouwen die ik anders nooit zou hebben ontmoet. Hiervoor werkte ik in de mode-industrie en ik heb me vaak afgevraagd: wat draag ik nu eigenlijk bij? Ik ben trots dat ik, door letterlijk te doen wat ik leuk vind en een product te maken wat ik mooi vind, iets terug kan geven aan de wereld. Het is mijn droom dat het bedrijf uitgroeit tot een internationale community waarmee we mensen over de hele wereld kunnen inspireren."

Wat ik zélf doe…

"Ik zie mezelf als een bewuste consument, maar zou me niet zo snel aansluiten bij een demonstratie of zo. We hebben thuis een elektrische auto, we eten van maandag tot en met donderdag geen vlees en ik shop bewust. Als ik kleding koop is het vaak vintage of met de intentie dat ik iets heel lang kan dragen, en ik koop nooit bij bedrijven als Shein en TEMU. Ik ben niet perfect, want ik vlieg nog wel en koop ook nog weleens iets bij Zara. Maar ik denk dat we elkaar niet moet veroordelen op wat we niet goed doen, daar gaan we de wereld niet mee redden. Beter kunnen we kijken naar welke duurzame keuzes we wél maken en hoe we samen zoveel mogelijk kunnen bijdragen."

Wil jij meer weten over Marthe en de MARIE MARIE? Je leest het in de nieuwste Marie Claire.

Lifestyle
  • Nine IJff