Droom groot en wees niet bang om te falen
"Ik ben altijd al een dromer geweest. Als meisje kon ik uren fantaseren over mijn eigen modemerk. Op 22-jarige leeftijd maakte ik dat heel concreet door een plan te schrijven en aan mijn droom te werken. Veel mensen geloofden er niet in omdat de mode een heel uitdagende branche is, maar de angst om te falen heeft me nooit tegengehouden. Falen zie ik als een kans om opnieuw te beginnen en sterker en wijzer te worden. Zo was ik in het begin soms te naïef of te goed van vertrouwen en ben ik voor tonnen opgelicht. Maar ik leerde ervan en zorgde vervolgens voor waterdichte contracten. Het gaat er niet om hoe vaak je valt, maar hoe vaak je weer opstaat. Dat is waar het echte verschil wordt gemaakt. Zonder falen geen succes, dat weet iedere ondernemer."
Zet je passie om in actie
"Mijn droom om een eigen modemerk te runnen was geweldig, maar het blijft bij dromen als je geen actie onderneemt. Je moet bereid zijn de mouwen op te stropen en hard te werken. Toen ik JOSH V lanceerde, had ik nog geen miljoenen op de bank en geen groot team achter me. Wat ik wel had, was passie, energie, tijd en vastberadenheid. Het was niet altijd makkelijk, maar ik geloof dat succes onvermijdelijk is als je je passie omzet in actie. Alles wat je tijd en aandacht geeft, groeit, dus ik focuste op alles wat goed ging en probeerde te genieten van elke mijlpaal. Plezier hebben in je werk is ontzettend belangrijk, anders houd je het niet vol."
Focus op doorzettingsvermogen, niet op perfectie
"Een perfect moment om te beginnen, bestaat niet. Wachten tot alles klopt– het product, de timing – is de grootste valkuil waarin je kunt vallen. Het draait om vooruitgang en om elke dag een stapje zetten richting je doel. Dingen gaan niet altijd zoals gepland en dat is helemaal oké. Het gaat erom hoe vastberaden je bent om door te zetten. Die mentaliteit heeft me door de moeilijkste momenten geholpen. Mijn eerste sample-collectie was bijvoorbeeld allesbehalve perfect, maar evengoed ging ik ermee langs de winkels en overtuigde ik ze allemaal om een order te tekenen. Daarmee kon ik vervolgens een lening aanvragen bij de bank. Aan mij de taak om er in de tussentijd voor te zorgen dat al die ‘foutjes’ in de samples opgelost zouden worden.
Creëer je eigen kansen
"Als ondernemer moet je zelf de touwtjes in handen nemen. Je kunt niet wachten tot de perfecte kans voorbijkomt of iemand je een gouden ticket geeft. Toen ik begon met JOSH V creëerde ik mijn eigen merk en platform, op mijn eigen voorwaarden. Het is zo belangrijk om te geloven in je eigen kunnen en de verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen toekomst. Mensen zeggen weleens dat ik geluk heb gehad, maar geluk creëer je echt zelf door kansen te zien en te pakken."
Geloof in jezelf, zelfs als anderen dat niet doen
"Dit is misschien wel een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd. Er zullen altijd mensen zijn die aan je capaciteiten of visie twijfelen, maar laat dat je niet tegenhouden. Jij bent zelf je grootste supporter. Door alle sceptici wilde ik mezelf juist bewijzen en daardoor heb ik in de start-upfase nog net wat harder gerend. Mijn vader – mijn grote voorbeeld op het gebied van ondernemerschap – raadde het me bijvoorbeeld ten zeerste af om een modelabel te beginnen. Het voelde heerlijk om het tegendeel te bewijzen, ook al was het inderdaad ontzettend moeilijk en zwaar. Inmiddels heb ik mezelf genoeg bewezen, en leg ik de lat voor mezelf en mijn team alleen nog maar hoog omdat het kan, niet omdat het moet."
Blijf innovatief
Elke ondernemer moet innovatief blijven, maar in de mode-industrie nog net wat meer. Mode is een dynamische wereld en om relevant te blijven, moet je meeveranderen. Wees dus niet bang om je merk opnieuw uit te vinden. JOSH V is door de jaren heen geëvolueerd en dat is een van de redenen waarom we nog steeds succesvol zijn. Groei is alleen mogelijk als je durft te veranderen en durft los te laten wat niet meer werkt. Een goed voorbeeld: eerst was ik zelf het gezicht van het merk, maar daardoor begrepen veel mensen niet dat wij er zijn voor maat XXS tot en met XXL, en dat beperkte de groei. Andere modellen maken dat nu duidelijk en daardoor kan ik me meer focussen op de groei van het bedrijf. Iedereen vond dit spannend, want alles wat ik droeg verkocht enorm goed, maar uiteindelijk heeft het JOSH V succesvoller gemaakt."
Investeer in een goed team
"Een van de grootste investeringen die je kunt doen, is in jezelf en in je netwerk. Vanaf het begin heb ik altijd geïnvesteerd in de mensen om me heen en in de relaties die ik opbouwde. Zij zijn van onschatbare waarde. Ze inspireren je, ondersteunen je en dagen je uit om beter te worden. Ook kun je niet overal goed in zijn en met alles tegelijk bezig zijn. Het was in het begin best spannend om te leren delegeren en daarvoor goede mensen met expertise aan te nemen, maar het was noodzakelijk om mijn bedrijf te laten groeien. De missie van JOSH V is helder en iedereen die bij ons werkt, werkt daaraan mee. Ik zou willen dat ik bepaalde mensen jaren geleden had aangenomen in plaats van te proberen alles zelf te doen. Dat had mij een hoop stress, tijd en geld bespaard."
- Jalisa Oudenaarde