/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F02%2Fi93Ag9O2KVIbe91739524868.jpg)
Ingmar Bruinsma, reisexpert en eigenaar van onder andere reiswebsites WaarOvernachtenIn.nl en VerliefdopAllinclusive.nl, vertelt waarom aan all inclusive vakantie hartstikke leuk is.

Meer focus op kwaliteit
“We zien een heel duidelijke verschuiving van ‘mega-size-fits-all’ naar meer aandacht voor kwaliteit. Dat merk je op alle fronten van het all-inclusive vakantie vieren”, vertelt Bruinsma. Steeds meer reizigers zijn op zoek naar persoonlijke aandacht en een intiemere sfeer. “Als reactie op die behoefte wordt er volop geïnvesteerd in bestaande en nieuwe resorts. Je mag gerust spreken van een stille revolutie,” deelt Bruinsma.
Beter eten
“Eten was altijd een van de grote teleurstellingen bij all inclusive vakanties. Grote vreetschuren met lauwwarm eten van slechte kwaliteit en waterig frisdrank. Tegenwoordig is dat echt anders”, zo stelt Bruinsma. Veel hotels kiezen er nu voor om meerdere restaurants te openen om de massaliteit te doorbreken. “We zien dat de schalen die gebruikt worden om het eten in te serveren de laatste jaren veel kleiner geworden zijn. Dit zorgt ervoor dat gerechten verser en beter op temperatuur blijven, waardoor ze ook lekkerder smaken,” legt Bruinsma uit. Bovendien bieden resorts steeds vaker à-la-carteopties en hebben buffetten een upgrade gekregen, zodat gerechten altijd vers en warm op je bord belanden.
Kleinschalige en boutique resorts
“Een van de meest opvallende ontwikkelingen is de opkomst van kleinschalige, boutique-achtige all-inclusive resorts”, vertelt Bruinsma. “De grootte van een resort bepaalt in grote mate de sfeer. Voor sommige vakantiegangers voelt een grootschalig resort niet prettig aan." De afgelopen jaren zijn ketens ontstaan die zich volledig richten op een meer exclusieve en intieme all-inclusive ervaring. “Goede voorbeelden hiervan zijn Cook’s Club en Mitsis, die inzetten op een kleinschaliger all-inclusive concept.” Een blik op de plannen van deze ketens laat zien dat ze nog niet zijn uitgegroeid, er staan de komende jaren nog tientallen openingen op de planning.
Adult Only in opkomst
Soms wil je gewoon ongestoord genieten van je vakantie. Combineer de kleinschaligheid van een boutique resort met een hogere culinaire standaard en voeg daar nog één extra element aan toe: adults only. Adults only resorts – waar kinderen niet welkom zijn – worden steeds populairder. "We zien een sterke groei in het aantal adults-only resorts. Vaak zijn dit kleinere resorts waar alles draait om luxe: meer wellness, hoogwaardig entertainment en vooral veel meer rust," vertelt Bruinsma. Volgens hem is het aantal zoekopdrachten naar adults only all-inclusives de afgelopen jaren bijna jaarlijks verdubbeld. "Die toename laat zien dat vakantiegangers steeds vaker op zoek zijn naar een andere invulling van hun vakantie.
Meer concurrentie = betere kwaliteit
De reisbranche is extreem competitief, en dat merkt Bruinsma ook: "Er worden steeds meer kamers toegevoegd, waardoor reizigers steeds meer te kiezen hebben. Tegelijkertijd zorgen online reviews ervoor dat resorts niet meer wegkomen met halfbakken service – ze worden daar direct op afgerekend."
Meer concurrentie betekent dat resorts voortdurend op scherp moeten staan en de focus op kwaliteit moeten behouden. "Niet meer voldoen aan de wensen van reizigers? Dan lig je er als resort tegenwoordig snel uit," zegt Bruinsma.
All inclusive 2.0
Volgens Bruinsma is het all-inclusive concept verre van achterhaald. Sterker nog, hij verwacht een sterke groei in de komende jaren. "Onder de streep is een all-inclusive vakantie vaak voordeliger. Met de stijgende kosten voor alles, inclusief vakanties, zullen steeds meer mensen voor deze formule kiezen, omdat het simpelweg de meest betaalbare manier is om zorgeloos op vakantie te gaan." Gelukkig is deze ‘revolutie 2.0’ al in volle gang. Over een paar jaar is de keuze nóg groter, en wordt het vinden van de perfecte zorgeloze vakantie alleen maar makkelijker.
- Pixabay