Whitney Peaks Met Gala-look was een eerbetoon van 385 uur aan de vrouwen in haar leven

Welkom bij The Close-Up – een rubriek van onze zus Marie Claire USA, waar de grootste namen in de entertainmentwereld het verhaal achter hun meest recente persoonlijke stijlstatement uitleggen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op: Marie Claire USA en geschreven door Halie LeSavage
Whitney Peak de Close up

Chanel voor haar Met Gala-look

Als Whitney Peak denkt aan de eerste maandag van mei, denkt ze automatisch aan Chanel. Ze had al twee Chanel Met Gala-rodeloper-looks op haar stijl-cv vóór de editie van 2025 op 5 mei. Haar eerste was een jurk met lange mouwen en lagen voor het evenement van 2021, "In America: A Lexicon of Fashion". Daarna volgde een tule creatie met camelia’s en parelmoeren nagels voor "Karl Lagerfeld: A Line of Beauty" in 2023.

"De eerste keer was ik 18, dus ik kwam er heel onervaren in," reflecteert de actrice, slechts enkele uren voordat ze voor de derde keer de trappen van het Metropolitan Museum beklimt, dit keer ter ere van "Superfine: Tailoring Black Style". "Ik heb het gevoel dat ik naarmate we vaker samenwerken, meer vrijheid voel om te experimenteren, om een beetje te spelen."

De Met Gala-rodeloper van 2025 resulteerde in Peaks meest persoonlijke Chanel-look tot nu toe. Ze zegt dat ze niet per se "een risico nam", maar ze had wel meer inspraak in hoe de dresscode "Tailored for You" – een eerbetoon aan de stijltraditie van Black dandies van de 19e eeuw tot nu – op haar werd afgestemd.

Whitney's prachtige Chanel-look van Chanel | Fotografie: Matthew Priestley voor Chanel

Het resultaat was een volledig op maat gemaakte outfit, waar maar liefst 385 uur aan werd gewerkt in Chanel's Maisons d’art. De basis was look 36 uit de Haute Couture Lente-Zomer 2025-collectie van het modehuis—die op input van de Sunrise on the Reaping-ster werd omgevormd tot een custom jurk van frambooskleurige crêpe en mousseline. De jurk loopt uit in een asymmetrische, met knopen bezette rok van zwarte paillettentweed, afgewerkt met een gevlochten jasje (en een speelse tweed hoed).

Hoewel de glinsterende zwarte tweed en de blouse met strikdoek diep geworteld zijn in Chanel's DNA, verwerkte Peak ook verwijzingen naar de matriarchen in haar leven in de look. "Het is sterk geïnspireerd door de vrouwen die mijn leven en gevoel voor mode hebben beïnvloed," zegt ze. Sommige knipogen komen uit haar persoonlijke geschiedenis: Peak noemt hoe haar moeder en grootmoeder zich kleedden voor familiegelegenheden toen ze jonger was—elegant en koninklijk.

Fotografie: Matthew Priestley voor Chanel
Fotografie: Matthew Priestley voor Chanel

Terwijl ze stilstond bij de rijke geschiedenis van Black dandyism op deze Met Gala, wilde ze ook eer betonen aan iconen als Eartha Kitt en Josephine Baker. "Zij droegen prachtige, overdreven vrouwelijke en extravagante outfits, maar soms ook een perfect passend pakje met een klein hoedje en een sigaar erbij, weet je wel?"

"Ik ben blij met waar we op uitgekomen zijn, want het is een soort balans," legt Peak uit. "Het is klassiek en smaakvol, het is voor mij gemaakt en het is kleurrijk. Het voelt als een goede representatie van waar ik nu in mijn leven sta en hoe ik met mode wil spelen."

Fotografie: Matthew Priestley voor Chanel

Peak koos voor Chanel haute joaillerie en een nog nooit vertoonde horloge met een persoonlijke filosofie: "Ik wilde me krachtig en zelfverzekerd voelen. Dus alles wat dat gevoel gaf als ik het zag of droeg, dacht ik: ja, dit is het."

Ze droeg Lune Talisman Buttons oorbellen in 18k goud, samen met een prachtige ring die 18k witgoud, 18k geelgoud, diamanten, saffieren, granaatstenen en Japanse gekweekte parels combineert. Haar Première Galon-horloge, gezet in 18k goud met een gevlochten armbandmotief, komt pas in oktober 2025 in de winkels—een extra luxueuze aanvulling op haar op maat gemaakte jurk.

De focus verschoof opnieuw naar legendarische vrouwen in de modegeschiedenis toen het tijd werd voor haar en make-up. Make-upartiest Tyron Machhausen haalde inspiratie uit Pat Cleveland en Diana Ross om een glamoureus jaren ’70-moment te creëren, met verzachte ogen en een dauwachtige huid als resultaat. "De focus van deze look was de lip. Een diepe, glanzende lip voelt voor mij altijd luxe—gedurfd, maar toch draagbaar," zegt hij. "Ik koos voor een rijke tint met een glanzende afwerking om dat gevoel van drama en verwennerij op te roepen."

Haarstylist Naeemah Lafond benadrukte de plaatsing van de tweed hoed van Chanel, met Peaks haar dat los over haar schouders viel, waardoor slechts een glimp van een gevlochten kiss curl op haar wang te zien was. "Ik wilde gewoon wat meer drama, en de hoed zorgde daar zeker voor," zegt Peak.

Peak was net zo enthousiast om de nieuwe Met Gala-tentoonstelling te bekijken als om haar op maat gemaakte Chanel-look te onthullen. De verwijzingen naar historische zwarte figuren in haar outfit waren nog maar het begin—"Superfine: Tailoring Black Style" belicht een erfenis van eeuwen. “Het voelt als zo'n viering van onze cultuur, ons volk en onze invloed op mode,” zegt ze. “En voor mensen die niet zwart zijn, is het een kans om jezelf te onderwijzen en echt nieuwsgierig te zijn naar hoe zwarte mensen keer op keer invloed hebben gehad op de cultuur van vandaag. Ik denk gewoon dat het een geweldig gesprek is om te openen.”

Fashion
  • Hairstylist Naeemah Lafond | Makeup Artist Tyron Machhausen | Nail Artist Betina Goldstein
  • Matthew Priestley, Courtesy of CHANEL