Conflicten op de werkvloer: hoe ga je hiermee om?

Een gespannen sfeer bij het koffiezetapparaat, een opmerking die nét iets te vaak terugkomt, of een collega die altijd jouw ideeën overneemt alsof hij ze zelf bedacht heeft. Waar mensen samenwerken, ontstaan soms botsingen. Conflicten op de werkvloer zijn menselijk, maar kunnen wel een grote invloed hebben op je werkplezier, vooral als ze niet worden opgelost. Als je elke ochtend al buikpijn krijgt voordat je in de auto of trein stapt, is het tijd om in actie te komen.

Conflicten op de werkvloer: hoe ga je hiermee om?

Een negatieve invloed 

Een conflict hoeft niet meteen te ontploffen: het kan ook heel subtiel zijn. Irritaties die zich opstapelen, miscommunicatie, of het gevoel dat je niet serieus genomen wordt, kunnen een grote impact hebben.  

Zo kan je je opeens een stuk minder zelfverzekerd voelen en uiteindelijk zorgen dat je met tegenzin naar je werk gaat. Dat is natuurlijk ontzettend zonde. Ook buiten werk kan dit een negatieve invloed hebben. Denk aan stress en slapeloze nachten. Of nog erger: misschien loop je hierdoor zelfs tegen een burn-out aan.   

Wat kun je zelf doen? 

De eerste stap is vaak ook de lastigste: maak het bespreekbaar. Want als je er zelf niets zegt, is de kans groot dat het niet snel verandert. Wacht dus niet tot het escaleert. Kies een rustig moment en houd het bij jezelf. Gebruik uitspraken zoals “ik merk dat…” of “ik voel me…” en probeer je collega niet te beschuldigen. Vaak ontstaan conflicten op de werkvloer niet uit kwade wil, maar uit onbegrip of verschillende werkstijlen. 

Ook belangrijk: luister goed naar de ander. Misschien bedoelt die collega het wel anders dan jij denkt. Als je de ander ruimte geeft om zijn of haar kant te vertellen, kom je sneller tot een oplossing dan wanneer je direct in de verdediging schiet. 

Als het toch escaleert 

Helaas verdwijnt niet elk conflict als sneeuw voor de zon. Als de situatie aanhoudt, of je zelfs het gevoel hebt dat je erdoor wordt tegengewerkt of buitengesloten, is het tijd om hulp in te schakelen. Denk aan een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf, HR of je leidinggevende. Blijf niet in je eentje worstelen en laat het niet versloffen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het vaak wordt om conflicten recht te trekken.  

Kom je er samen niet uit? 

Soms loopt je echt vast: de communicatie stokt, de sfeer is verziekt, en jij staat er middenin. In dat geval kun je overwegen een externe mediator in te schakelen. Veel bedrijven bieden die mogelijkheid aan, vaak via HR.  

Zelfs een externe mediator mag niet altijd baten. In extreme gevallen kun je een klacht indienen bij de Arbeidsinspectie, of zelfs juridische stappen overwegen. Dit is een ‘last resort’, maar in sommige gevallen kun je de werknemer of je werkgever aansprakelijk stellen. Vooral als de pester strafbare feiten (bijvoorbeeld machtsmisbruik of privacyschending) pleegt kan dit nodig zijn. Een rechtsbijstandverzekering kan je hierbij ondersteunen. Die kan niet alleen helpen met het dekken van juridische kosten, maar ook advies geven over hoe je dit het beste kunt aanpakken.   

Een veilige werkomgeving 

Je hoeft natuurlijk geen beste vrienden te zijn met je collega’s, maar je wil je natuurlijk wel prettig voelen op kantoor. Conflicten zijn normaal, maar hoe je ermee omgaat maakt het verschil. Laat je niet wegpesten, ga het gesprek aan en weet dat je er niet alleen voor staat.  

 

  

Celebrity
  • Unsplash