Jonna Works The News: De 7 minuten work-out (en je krijgt een lijf als Doutzen)

10-4Als ik iets hoor over vrouwen die drie keer (nee, vijf keer!) per week in hun hipste setje kleren naar de sportschool gaan, kan ik alleen maar denken: maar waar is het gedeelte dat je je kettlebel naar die overenthousiaste tandpasta-glimlachende sportinstructrice van 23 wilde gooien die de volle 60 minuten geen enkel centje pijn of vermoeidheid liet blijken?

Je snapt, van de sportschool word ik niet vrolijk. Van hardlopen wel, maar daar krijg je dan weer geen goddelijke arm- en buikspieren van. Ik kan niet wachten om in een flitsend nieuw bikinigeval in slow motion over het strand te rennen de zee in. Maar dat krijg je helaas niet gratis bij een veggieburgermenu.

Ik heb geprobeerd om net te doen of het me niets kon schelen dat ik wel gespierde benen heb en voor de rest een zekere fluffyness. Maar toen sprong lief M. ineens elke ochtend voor het douchen uit bed om een 7 minuten work-out te doen – serieus, élke dag, nu al 6 weken lang – waarover hij had gelezen in de New York Times. En zag ik hoe hij voor mijn ogen een blokjesbuik kreeg, kaarsrecht ging lopen (rugspieren!) en er appetijtelijker uit begon te zien. Kortom: I want to have what he’s having.

7min

Dat betekent concreet dat ik er elke ochtend bij het krieken van de alarmklok direct uit moet. En me niet meer stiekem kan omdraaien voor een extra snackje slaap.

Want wat is de bedoeling? De 7 minuten work-out combineert een hardlooptraining plus een bezoekje aan de fitnessclub in 7 minuten, en heef het effect van een vol uur sporten. Je kunt het doen wanneer je wilt, in mijn geval na het opstaan en vóór het douchen. Het resultaat is prachtige spieren, waar je anders uren fitness- en hardlooptraining voor nodig hebt. Het is een high intensity interval training, in gewoon Nederlands: 12 pittige oefeningen van elk 30 seconden en 10 seconden rust tussen elke oefening. Op een oncomfortabelheidsschaal van 0 tot 10, moet je elke keer voor minstens een 8 gaan. Om het in nog gewoner Nederlands te zeggen: die 7 minuten moeten voelen als afzien.

De bedenkers van de work-out zijn wetenschappers uit Amerika, waaronder Chris Jordan van het Human Performance Institute in Florida. En als iets wetenschappelijk is, dan wil je het!

Op maandag (ik ben nu je dit leest vier dagen bezig) verruilde ik mijn slaapshirt voor een sportshort en legde ik mijn yogamat klaar, plus een stoel – want die heb je ook nodig. M. zette de App aan (Quick Fit) waar een mannenstem de oefening aankondigt en afkondigt (goddank!). En zegt wanneer je tien seconden rust hebt (wederom goddank!).

De eerste ochtend ging ik vooral dood van de push-ups, maar vond ik dat ik bofte met de rest. Pas toen ik mijn cruesli maar voor de helft op kon, besefte ik dat de schuldigen voor mijn gekrompen maaginhoud mijn buikspieren waren. Op dag twee brandde mijn buik en voelden mijn armen als ik ze omhoog tilde alsof er iemand aanhing met gewichtjes. Op dag drie wilde ik stoppen en vanochtend was ik trots op mezelf dat ik dat niet had gedaan.

Ik kan je nog niet het resultaat vertellen van mijn 7 minuten work-out. Pas na een week zie je zelf de eerste tekenen van strakheid en na drie weken gaat het anderen opvallen. Ik houd je op de hoogte. Want ik heb nu een doel: een lichaam als Doutzen. Een bikini kopen. Het afzien volhouden. Waarschijnlijk in omgekeerde volgorde.

Foto: Danielle Lambinon