Altijd al een crowdfundproject willen opstarten? Dit is hoe je het doet

Wij geven zeven tips!

Crowdfunding is booming. Bij crowdfunding vinden investeerders en ondernemers elkaar op een online platform, en draait het om ‘sociaal’ lenen of investeren. Crowdfunding kent veel succesverhalen, maar hoe zorg je ervoor dat jouw campagne succesvol wordt? Hoe krijg je potentiële investeerders zover dat ze in jou investeren? Expert Jeroen Bontje, chief marketing officer bij crowdfunding platform Symbid, geeft zeven tips die een crowdfunding campagne tot een succes maken.
 
1/ Begin met je eigen netwerk
“Het is van belang om eerst in je eigen netwerk rond te kijken naar potentiële investeerders. Grote kans dat zij graag willen helpen. Denk aan (ex-)collega’s, vrienden van vroeger, zakenrelaties, klanten, leveranciers, vrienden van vrienden, etc. Onderschat nooit de bereidheid van mensen om anderen te helpen – vooral als zij er iets in zien voor zichzelf. Daarnaast is het slim om te zoeken naar mogelijke ambassadeurs. Investeerders zijn namelijk dé perfecte ambassadeurs, want zij willen óók dat de campagne slaagt. Maak een lijst van alle potentiële investeerders en ambassadeurs en schat de omvang van hun investeringen en netwerk in. Deze lijst helpt om prioriteiten inzichtelijk te maken.”   
 
 
2/ Incentives voor potentiële investeerders
“Waarom zouden potentiële investeerders in een bedrijf investeren? Wat zijn de mogelijke rendementen, aan welk grotere doel draag je bij? Ook kan je grote investeringen belonen met extra’s, zoals unieke producten of geschenken. Denk bijvoorbeeld aan een gratis lidmaatschap of een gepersonaliseerd product. Daarnaast waarderen investeerders het als ze op een speciale manier bij het bedrijf worden betrokken. Nodig ze een keer uit op kantoor of voor een speciaal evenement. Dat hoeft echt niet veel geld te kosten.”
 
 
3/ Onderschat niet het belang van een goede video
“Veel investeerders bekijken eerst de pitch-video en beslissen dan pas of ze meer willen lezen over jouw plannen. De eerste indruk is dus cruciaal. Hierbij is het van belang een mooie video te hebben van het bedrijf en/of de ondernemer. Er mag daarom best wat geld worden gespendeerd aan design en content. Elementen die van belang zijn in de video, zijn schaalbaarheid, marktkansen, USP’s, het team en de ‘return on investment’. Daarnaast schept het sympathie om de mensen achter het bedrijf naar voren te schuiven. Dit menselijke aspect kan potentiële investeerders over de streep trekken.”
 
 
4/ Vraag een expert om hulp
“Een goede crowdfunding campagne valt of staat met een goede planning. Bedenk hoeveel financiering er nodig is voor jouw bedrijf. Bereken op basis van dat financieringsdoel en je deadline hoeveel er per week binnen moet komen en maak een duidelijke planning van de acties die genomen moeten worden om dit te halen. Een duidelijke financiële planning is dus key en daarbij is meestal hulp nodig. Wil je zeker weten dat dit goed gebeurt, of zijn financiën niet jouw expertise, dan is het goed om een expert, zoals SmartFunding, in de arm te nemen. SmartFunding is een bedrijf dat mkb-ondernemers helpt met het vinden van een passende financieringsmix voor hun onderneming. Hierdoor wordt het financiële risico zoveel mogelijk verkleind.”
 
 
5/ Pers en media aandacht: berichtgeving is de kern
“De pers bereiken met pakkende persberichten, is iets waar sommige ondernemers moeite mee hebben. Probeer te denken vanuit het perspectief van de lezer en maak het bericht zo relevant mogelijk voor hen. Ook is timing van belang; een publicatie is een verspilling als de campagne nog maar voor 5 procent gefinancierd is. Grote kans dat de lezers hierdoor niet gemotiveerd worden om te investeren, want zij willen er zeker van zijn dat zij investeren in een succesvolle campagne. De beste timing voor persaandacht is zodra het overgrote deel van het doelbedrag is gefinancierd. “
 
 
6/ Betrek investeerders en creëer vertrouwen met regelmatige updates
“Tijdens de campagne is het op de hoogte houden van (potentiële) investeerders essentieel. Via een blog, mailings of social media kun je aan je hen laten zien hoe gepassioneerd je bezig bent en welke successen je behaalt. Het laat zien dat jij je 100 procent inzet en niet bang bent om je voortgang te delen en om feedback te vragen. Plan een reeks wekelijkse updates, waarbij elke update niet meer dan 30 minuten van je tijd kost. Zo onderhoud je een hechte relatie met de crowd vanaf het moment dat er gefinancierd wordt.”
 
 
7/ Optimaliseer je campagne met Search Engine Optimalization
“In deze tijden waarin iedereen met elkaar verbonden is via het internet, is het van belang dat jouw crowdfunding campagne goed gevonden wordt op Google. Hierbij is het zaak om als bedrijf een website te hebben waarnaar in de campagne gelinkt kan worden. Stel kernwoorden op voor je campagne – woorden waar potentiële investeerders waarschijnlijk op zullen zoeken – en gebruik deze in de titels, koppen, afbeelding-tags, meta-titels, omschrijvingen, URL’s, etc. Zorg dat alle online profielen zoals website, Facebook, LinkedIn, Google+ en alle andere bedrijfspagina’s zijn gericht op de campagne én linken naar de campagne. Aan de hand van Google Adwords Keywords Planner kan je relevante kernwoorden voor jouw campagne bepalen. Met deze woorden maak je vervolgens jouw pagina’s SEO-proof.”
 
 
Uiteraard staat voorop dat je als ondernemer 100 procent toegewijd moet zijn om een succes te maken van je crowdfunding campagne. Met deze tips moet je in ieder geval al een heel eind komen. 
 
 
Beeld: iStock

Laatste nieuws