Carolyn Everson, topvrouw bij Facebook: “Het is een geweldige tijd om vrouw te zijn”

"Studies tonen aan hoeveel beter organisaties presteren als er vrouwen aanwezig zijn op senior posities"

Carolyn Everson is Vice President Global Marketing Solutions bij Facebook, een van de hoogste functies binnen Facebook. En daarmee is ze ook een van de hoogstgeplaatste vrouwen in het internationale bedrijf waar ze de relaties met topmarketeers en -agentschappen over de hele wereld leidt. Carolyn houdt toezicht op een team van regionale leiders en teams die zijn gericht op wereldwijde partnerschappen, internationale agentschappen en Facebook’s Creative Shop.

Ze is naast ambitieus ook een voorvechter van meer vrouwen aan de top. Ze spreekt graag en veel over female empowerment, vrouwelijk leiderschap en hoe vrouwen succesvol kunnen zijn in hun werk en leven. Wij spraken de inspirationele Carolyn Everson.  

Als topvrouw, wat zijn de belangrijkste obstakels waarmee je in je carrière te maken hebt gehad? En hoe ben je daarmee om gegaan?
Carolyn: “Gezondheid, geluk en tevredenheid van onze teams staan bij mij voorop. Ik heb naar manieren gezocht om mensen goed te laten presteren op werk en hen tegelijkertijd privé de ruimte te geven. Ik geloof niet dat er een compromis hoeft te zijn tussen een geweldige carrière en een geweldig privéleven – een spanning die vrouwen en werkende moeders vaak voelen.

“Ik schrijf nu elk jaar zo’n persoonlijk plan, waarin ik heel duidelijk opschrijf wat ik wil bereiken”

Pas sinds een paar jaar weet ik hoe ik goed moet omgaan met mijn tijd en energie. Ik sliep te weinig, was ongeduldig en nam te weinig tijd om na te denken. Mijn gezondheid leed er zowel mentaal als fysiek onder. Samen met een oude vriend, die coach is, ben ik toen mijn persoonlijke visie en doelen gaan opschrijven. Ik ben bewuster gaan leven.

Ik schrijf nu elk jaar zo’n persoonlijk plan, waarin ik heel duidelijk opschrijf wat ik wil bereiken. Ik schrijf het in de verleden tijd, alsof het al gebeurd is, wat me de mogelijkheid geeft om te bepalen wat echt belangrijk is. Ik deel dat met collega’s over de hele wereld, zodat zij mij er ook op aan kunnen spreken. En ik wil daarmee anderen aanmoedigen hetzelfde te doen en het te delen met anderen, vooral met hun manager. Dit is een essentieel onderdeel geworden in mijn team en noemen wij intern ‘fUel’. Wij zijn een bedrijf dat gericht is op voortdurende innovatie en groei. Daarom vind ik het belangrijk dat we onze mensen ook middelen bieden om goed te presteren, zowel op werk als privé.”

Wanneer vrouwen een leiderschapsrol najagen, worden ze soms als snel ‘over ambitieus’ of erger gezien. Terwijl mannen ‘gewoon ambitieus’ zijn. Wat is de rol van vrouwen in het bedrijfsleven vandaag de dag?
“Er mag geen grens zijn aan wat vrouwen in het bedrijfsleven kunnen bereiken. Maar, zoals bewegingen zoals #MeToo en #TimesUp duidelijk hebben laten zien, is er nog steeds veel werk te doen in de strijd voor gelijkheid.

Gelijkheid gaat erom te erkennen dat we sterker zijn juist doordat we verschillen. Het is belangrijk dat iedereen gehoord wordt om vooruitgang te boeken. Dit geldt niet alleen voor vrouwen. Maar ook voor gelijkheid op basis van huidskleur, seksuele geaardheid, identitieit en sociaal-economische achtergronden.

“Studies tonen aan hoeveel beter organisaties presteren als er vrouwen aanwezig zijn op senior posities”

Ik begon met werken toen ik 21 was. Ik keek erg op tegen managers en mensen die ik zag spreken op events. Niet wetende of ik ooit een van hen zou kunnen worden. Als ik terugkijk, zou ik willen dat iemand destijds gezegd had: ‘natuurlijk kan je dat.’ Dat soort momenten zijn zo cruciaal. Het is zo belangrijk dat iedereen de wereld in kan kijken en kansen ziet om waar dan ook het verschil te maken.

Studies tonen aan hoeveel beter organisaties presteren als er vrouwen aanwezig zijn op senior posities. En wanneer er diversitieit is in de bestuurskamer. Bij Facebook weten we inmiddels dat we met mensen van verschillende achtergronden veel beter in staat zijn om complexe problemen op te lossen.”

Wat kunnen bedrijven doen om ervoor te zorgen dat er meer vrouwen in leiderschapsrollen komen?
“Bij Facebook geloven we dat diversiteit iedereen zijn verantwoordelijkheid is. Het kan niet zo zijn dat alleen directeuren zich hierop zouden moeten focussen, of alleen HR en recruitment. Het is de verantwoordelijkheid van ons allemaal. Wij willen mensen aannemen die in onze waarden en missie geloven. Mark Zuckerberg geeft hier altijd een wijs advies in: ‘neem alleen iemand aan als je voor hem of haar zou willen werken’. Wat hij bedoelt is dus dat je mensen moeten aannemen die beter dan jouzelf zijn en die bijdragen aan de cultuur.

“De bedoeling is dat managers eerst kijken naar sollicitanten met een achtergrond die bij ons ondervertegenwoordigd is”

We weten ook dat we nog meer kunnen doen om diversiteit binnen Facebook te vergroten, maar we werken hier hard aan. Er zijn wat mij betreft twee manieren om voor meer diversiteit te zorgen in leiderschapsrollen. De eerste is een benadering die er op gericht dat, hoe meer mensen je spreekt tijdens sollicitaties die anders denken dan jij, hoe waarschijnlijk het is dat je iemand aanneemt met een andere achtergrond. Sinds 2015 passen wij deze benadering internationaal toe. De bedoeling is dat managers eerst kijken naar sollicitanten met een achtergrond die bij ons ondervertegenwoordigd is.

Het tweede wat je kunt doen, is onbewuste vooroordelen aanpakken. Wij hebben hier een openbaar beschikbare cursus voor online gezet. Zo willen we mensen aanmoedigen om mensen aan te spreken op vooroordelen, maar ook zelf bewust te worden van mogelijke vooroordelen. Bijna 70% van alle Facebook-medewerkers en bijna 100% van alle ervaren leiders heeft deze cursus gevolgd.

Daarnaast hebben we enkele interne programma’s toegevoegd, zoals ‘Managing Inclusion’, waarbij managers getraind worden om mogelijk issues binnen gemeenschappen beter te begrijpen. En ‘Be The Ally’, waarbij we iedereen dezelfde middelen aanreiken om anderen te kunnen helpen. We zien al een grote, tastbare impact van een meer diverser Facebook, waarbij we talent blijven vinden en behouden.

Het is belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn op hun werk. Dat je je comfortabel voelt, er menselijk contact is en mensen respectvol met elkaar omgaan.”

Als je drie uitdagingen waar vrouwen vandaag de dag mee te maken hebben in het bedrijfsleven zou kunnen veranderen door simpelweg met je vingers te knippen, wat zou je dan veranderen? 
1/ Geen inkomensverschillen meer tussen man en vrouw, wereldwijd
2/ Vaderschapsverlof en moederschapsverlof als standaard beleid in elke organisatie
3/ Geen seksuele intimidatie meer

Welke positieve ontwikkelingen zie je die vrouwen kunnen aanmoedigen om een carrière na te jagen of misschien zelfs voor zichzelf te beginnen?
“Ik geloof echt dat er geen beter moment is om een vrouw te zijn dan nu. Elk bedrijf, overheidsinstelling, directie of branche heeft meer vrouwen nodig. Mijn tweelingdochters zullen, als zij volwassen zijn, de vruchten plukken van het feit dat er vandaag de dag zoveel inspirerende vrouwen zijn die zich steeds meer uitspreken.

Wij hebben een initiatief dat #SheMeansBusiness heet. Dat doen we nu zo’n twee jaar. Het is bedoeld om vrouwen in het zonnetje te zetten die, op welke manier dan ook, bijdragen aan meer vrouwelijk ondernemerschap.

“Als we elkaar optillen, worden we allemaal groter”

Gisteren, met Internationale Vrouwendag, kan ik vertellen dat we een ‘Community Finder Map’ introduceren, zodat vrouwen wereldwijd elkaar nog makkelijker kunnen vinden en van elkaar kunnen leren. We introduceren ook #SheMeansBusiness groepen en hosten vandaag ‘Women@xSheMB Open Door Events’ in Singapore, Londen, Sao Paulo, Austin en New York.

Ik nodig mensen uit vandaag, online, via mobiel, hun support te tonen. En het is belangrijk te beseffen dat dit verder gaat dan alleen nu. Uiteindelijk maakt de verbinding met elkaar ons sterker. Als we elkaar optillen, worden we allemaal groter.”

Bekijk hier de video van topvrouwen Carolyn Everson, Christine Gaspar, Jacqueline Lyanga en Melanie Whelan die het creëren van inclusieve culturen bespreken en hoe zij de volgende generatie leiders proberen te inspireren. Dit op het Forbes Women’s Summit in 2017: 

Lees ook: Dit zijn de 100 meest inspirerende vrouwen van de afgelopen 100 jaar

Laatste nieuws