Cassandra Stavrou: “Ik kocht een cementmachine en vulde die met popcorn”

Cassandra Stavrou (33) richtte in 2011 popcornmerk PROPERCORN op, een van de Europa’s snelst groeiende bedrijven.

Cassandra Stavrou (33) richtte in 2011 popcornmerk PROPERCORN op, een van de Europa’s snelst groeiende bedrijven. En ze won in 2016 de Veuve Clicquot Business Woman Award. Met Marie Claire deelt ze haar carrièrelessen.

Er is geen geheim recept
“Met mijn vader, die overleed toen ik zestien was, maakte ik vroeger altijd popcorn en we experimenteerden met smaken. Zijn laatste cadeau aan mij was een popcornmachine. Mijn moeder adviseerde me die weer eens uit de kast te halen. Zo ontstond het idee voor Propercorn. Ik zegde mijn baan op, ging bij mijn moeder wonen om geld te besparen en werkte ’s avonds en in het weekend in een café om geld te verdienen. Je kunt heel lang over iets na blijven denken en elke start-up- gids lezen, maar uiteindelijk moet je gewoon het risico nemen en beginnen.”

Fake it till you make it
“De voedingsindustrie is een stoere mannenwereld, waar ik als jong en onervaren meisje alleen maar ‘nee’ te horen kreeg. Je kunt dan geïntimideerd raken, maar ook denken: fake it till you make it. Ze konden – of wilden – mijn popcorn niet kruiden zoals ik het wilde. Daarom kocht ik een cementmachine en vulde die met popcorn. In het programma Top Gear zag ik hoe ze auto’s spuiten, dus kocht ik een autospraykit. We hebben nu natuurlijk professionele fabrieken, maar het principe is nog steeds zoals ik het ooit bedacht.”

Zoek een mentor
“Na twee jaar struggelen werd ik voorgesteld aan Richard Reed, een van de oprichters van Innocent smoothies. Hij was heel gul met zijn tijd en advies en zei: ‘Vind iemand met wie je dingen kunt delen.’ Het werd een van mijn vrienden, Ryan Kohn. Hij had net als ik geen ervaring, maar was ook heel ondernemend en ambitieus. Het was een van de beste besluiten die ik heb genomen. Ryan en ik besteden nu ook een paar uur per week aan het mentoren van start-ups. Een mentor vertelt je niet wat je moet doen, maar kan je wél dat extra steuntje geven.”

Deel je idee
“Mensen durven hun idee soms niet met anderen te delen, omdat ze bang zijn dat die ermee aan de haal gaan. Maar die kans is vrij klein. Door open te zijn, denken anderen mee en introduceren ze je aan mensen die je verder kunnen helpen. Hoe opener je bent, hoe meer je ervoor terugkrijgt. Focus niet op de competitie, maar richt je op je eigen ding.”

Fouten worden kansen
“Propercorn heeft een houdbaarheidsdatum van zes maanden en we dachten een grote bestelling in zes maanden wel te kunnen verkopen. Maar we wisten niet dat winkels een houdbaarheid van minimaal vier tot vijf maanden eisen als het product eenmaal bij hen in de rekken ligt. We hadden dus maar één maand om alle voorraad te verkopen. Het was stressen, maar het beste wat ons kon overkomen. Het dwong ons te verkopen en dat is zó belangrijk in de opstartfase van je bedrijf. Zorg dat uit fouten en uitdagingen een kans komt, dat scheidt de succesvolle van niet-succesvolle ondernemingen.”

Maak de wereld mooier
“Propercorn is nu verkrijgbaar in veertien landen en we verkopen zo’n drie miljoen zakken per maand. Maar we willen ook de beste voor de planeet zijn. Pas werden we B Corpgecertificeerd, wat betekent dat we aan strenge sociaal-maatschappelijke criteria voldoen, ook op het gebied van duurzaamheid en milieuimpact. Het motiveert ons om naar nóg beter te streven.”

Lees ook: 6 tips waardoor jij op je werk eruit springt en die promotie krijgt

Tekst: Jessica van Zanten 

Laatste nieuws