Deze bekende YouTuber geeft carrièretips

'Dit gebeurt er als'

Marije van der Made (31) startte drie jaar geleden haar YouTube-kanaal ‘Dit gebeurt er al’ waarop ze allerlei challenges aangaat op gezondheids- en duurzaamheidsgebied. Ze heeft inmiddels circa 16 miljoen views en 110.000 abonnees.

Voel je nooit te goed om onderaan te beginnen

Lees ook: Hoe je vrienden je carrière kunnen boosten

“Na de Hogere Hotelschool kon ik als human resource manager bij een hotel aan de slag. Maar eigenlijk wilde ik iets creatievers doen. Als kind al maakte ik tijdschriften op de computer, maar zonder de juiste opleiding en ervaring was het moeilijk een baan in de media te krijgen. Dus ben ik gaan stagelopen bij een pr-bureau. Uiteindelijk heb ik er een paar jaar fulltime gewerkt, maar op een gegeven moment miste ik het diepere contact met mensen. Ik zegde mijn baan op en startte m’n eigen bedrijf, gericht op sollicitatietrainingen en CV’s maken. Het was best spannend mijn fulltime baan los te laten, maar wat me overtuigde was een vraag uit het boek Een werkweek van 4 uur: Wat is het ergste wat je kan overkomen? Niet veel, dus ik ging ervoor. Mijn bedrijf liep al snel heel goed, maar toen kwam mijn droombaan voorbij: redacteur bij het tijdschrift Women’s Health. Uiteindelijk was ik waar ik wilde zijn. Ik geloof dat mensen met een actieve houding en de bereidheid om te leren het verst komen in hun leven. Voel je niet te goed om onderaan te beginnen, een stap terug te zetten of stage te lopen, dan kom je er wel.”

Zie kansen en pak ze

“Voor Women’s Health schreef ik een artikel over een maaltijdshake die alle vitaminen en mineralen zou bevatten die een mens nodig heeft. Ik testte een week lang of dat écht zo was. Het artikel sloeg online zó goed aan dat bij mij het idee ontstond voor ‘Dit gebeurt er als’. In YouTube-challenges wilde ik dingen testen op het gebied van voeding en gezondheid, omdat daar veel misvattingen over zijn. Toen mijn man een baan kreeg in New York, heb ik mijn baan opgezegd en ben ik gaan freelancen. Ik begon met het opnemen van mijn eerste YouTube filmpjes. Ik kocht een camera van 450 euro die iedere vlogger gebruikte, bekeek YouTube-tutorials over editen en ging aan de slag.”

Doe wat je leuk vindt

“In het begin vond ik het best spannend om de straat op te gaan en te praten tegen de camera. Destijds was dat nog niet zo gewoon als nu. Ik maakte twee video’s per week en had het eerste jaar vijfduizend volgers. Ik vond het heel leuk om te doen. Ik deed het niet om een bepaald aantal volgers te krijgen – sowieso vind ik doelen minder belangrijk, het gaat om het proces er naartoe, dáár moet je blij van worden. Na een jaar gingen twee van mijn video’s viral: ‘Dit gebeurt er als je een week je haar niet wast’ en ‘Dit gebeurt er als je het Victoria Secret-dieet volgt’.”

Stel je concept bij als je wilt

“In eerste instantie maakte ik vooral video’s over voeding en gezondheid. Ik wilde mensen aan het denken zetten en taboes uit de wereld helpen. Door mijn eigen interesses is het met de jaren meer naar fysieke én mentale gezondheid en duurzaamheid verschoven. Ik merk dat ik mensen een boodschap wil meegeven en iets wil doen voor de wereld. Als mensen me vertellen dat ze bijvoorbeeld minder vlees zijn gaan eten door mijn video motiveert me dat enorm.” 

Stilstaan is vooruitgang

“Sinds begin december heb ik een stapje terug gedaan. Ik vind het werk nog steeds heel leuk, maar ik was op de automatische piloot bezig en dat helpt niet in het creatieve proces. Er is een YouTube-wet dat je twee keer per week moet uploaden, maar die heb ik naast me neergelegd. Best spannend, maar ik verkies kwaliteit boven kwantiteit. Als dat betekent dat ik maar één video of vijftig video’s per jaar maakt, dan is dat prima: als ik er maar blij mee ben. De eerste weken heb ik helemaal niets gedaan; alle spanning en stress kwam eruit.”                          

Zet de werkmodus ook uit

“Ik heb gemerkt dat ontspannen voor mij een werkwoord is. Ik kan niet Netflixen en op de bank hangen, maar wel kickboksen of wandelen. Dat laatste doen Max en ik iedere avond. Het eerste half uur praten we nog over werk, daarna is het een verboden onderwerp. Het risico van een eigen bedrijf is namelijk dat je 24/7 met je werk bezig bent, maar het is ook belangrijk om elke dag een moment voor jezelf te nemen. Dat doe ik door te sporten, te lezen en ieder dag chocolade te eten. Ik vind het als chocoholic dan ook echt te gek dat ik mijn eigen chocoladereep heb mogen ontwikkelen met Hands Off My Chocolate. Mijn zelfbedachte smaak heet Birthday Cake. Dat slaat op: ‘maak er elke dag een toffe dag van’. Zo sta ik in het leven, ook qua werk. Het is echt te gek dat ik drie jaar geleden met een cameraatje en een videoconcept ben begonnen en nu mijn droom kan laten uitkomen: een eigen chocoladereep!

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Ditgebeurterals (@marije) op

Tekst: Jessica van Zanten | Beeld: Instagram, Andrew Neel 

Laatste nieuws