Hold up: is dít de toekomst van de influencer-industrie?

Hold up: is dít de toekomst van de influencer-industrie?

Bloedmooi, maar ook een beetje eng: met de computer getekende modellen die social media veroveren. Is dit de toekomst van de influencer-industrie?

Instagram famous

Miquela Sousa heeft een beeldig sterrenstelsel aan sproetjes op haar neus. Elke week post ze voor haar 1,2 miljoen volgers een selfie met die sproetjes in de hoofdrol op haar groeiende en bloeiende Instagram-account @lilmiquela. Ze is negentien jaar en een slashie – een model/zangeres/influencer die zichzelf breed in de markt zet. Haar twee singles zijn typische oorwurmen met maandelijks 1,5 miljoen streams via Spotify.

Een normaal leven

Lees ook: Real life: Ik wilde influencer worden, maar eindigde met €8000 schuld

Miquela woont in Los Angeles. Ze heeft weleens een kater, gaat naar de sportschool, is dol op ijs en Alexander Wang en nog vol van de religieuze ervaring die online bekendstaat als Beychella (Beyoncé op festival Coachella). “Hoe ik mijn dagen invul, hangt af van mijn stemming”, vertelt Miquela me per e-mail. “Je kunt wel zeggen dat ik geen ochtendmens ben. Ik sta meestal pas rond elf uur op.” Op een gewone dag gaat ze naar de studio om muziek op te nemen of spreekt ze af met vrienden. ’s Avonds volgt ze een strikte routine: ze wast haar gezicht (“Nooit met een vies gezicht naar bed gaan, is me verteld!”), mediteert en zet haar vernevelaar met lavendelolie aan. “Tot rust komen aan het einde van dag is moeilijk voor me”, legt ze uit. “Maar ik ben erachter gekomen dat dit ritueel me echt kalmeert.”

Robot

Lees ook: Nederlandse influencer laat waarheid achter 'perfecte' foto's zien

Vete tussen twee avatars Klinkt allemaal best normaal, toch? Miquela is echter niet zoals jij of ik. In haar eigen woorden: ze is een robot die is ontworpen door Brud, een wat geheimzinnig bedrijf in Californië dat zich specialiseert in robotica en kunstmatige intelligentie, hoewel de meeste mensen denken dat ze gewoon een digitale avatar is. Voor alle duidelijkheid: hoewel ze poseert op echte locaties naast echte mensen, zoals Australische influencer Margaret Zhang, werkt met echte merken en onlangs front row zat bij Prada, is ze geen menselijk wezen.

Meer lezen over Miquela? Je vindt het hele artikel in de nieuwste Marie Claire!

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door *~ MIQUELA ~* (@lilmiquela) op

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door *~ MIQUELA ~* (@lilmiquela) op

 Beeld: Getty Images/Instagram