Doe jij mee met de nationale 'Digitale Detox Week'?

Doe jij mee met de nationale 'Digitale Detox Week'?

'Offline is the new luxury' wordt steeds vaker gezegd in de huidige wereld waarin we altijd en overal online zijn. Of in elk geval in aanraking zijn met digitale schermen. Op je computer op je werk, voor de televisie op de bank of met je smartphone in bed: continu zijn we ermee bezig. Vandaag is de nationale 'Digitale Detox Week 2018' begonnen. Van 9 tot en met 15 april staat één punt centraal: zet je mobiele data uit voor een week. Iedereen die belangrijk is zit namelijk om je heen, dus je hoeft niet continu te appen. Lijkt dit jou wat, maar vind je een totale detox lastig? Dan kan je je digitale gebruik ook minimaliseren.

Digitale detox
Een vaak genoemde tip om te ontstressen is om eens te ontsnappen aan al die schermen met een digitale detox. Hierbij is het de bedoeling dat je al je apparaten eens uitzet en helemaal offline gaat. Misschien heb je het niet eens door, maar je grijpt sneller naar je telefoon dan je denkt. Soms zelfs zonder doel, want het is niet dat je iedere keer gebeld wordt, een appje krijgt of iets moet opzoeken. Volgens verschillende onderzoeken kan dit de nodige stress met zich meebrengen, omdat we continu het gevoel hebben dat we altijd maar bereikbaar moeten zijn. Door de blauwe vinkjes op WhatsApp voel je de druk om direct te moeten reageren en omdat je werkmail binnenkomt op je telefoon, ben je snel geneigd om toch even te kijken. 

"Door je brein af en toe rust te gunnen, komen de beste ideeën, oplossingen en innovaties naar boven"

Minimaliseren
In plaats van een digitale detox kan je er ook voor kiezen om je digitale gebruik te minimaliseren. Het idee om je elektronicagebruik niet helemaal te verbannen, maar te verminderen, is voor de meeste mensen haalbaarder in verband met werk. Als je alleen al social media zou laten voor wat het is, zou je zo’n 118 minuten per dag besparen – zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Je zou overigens voor jezelf na moeten gaan wat je uitput: sloopt het je dat je werkmail binnenkomt op je telefoon? Gooi het eraf en check het dan alleen op werk. Die pushmeldingen een last op je schouders? Schakel deze dan uit.

Digitale minimalisering zou niet alleen helpen tegen stress, maar het zou er bovendien voor zorgen dat je op nieuwe ideeën komt. “Door je brein af en toe rust te gunnen, komen de beste ideeën, oplossingen en innovaties naar boven”, legt Jess Davis van Folk Rebellion uit. “Als onze hersenen continu bezig worden gehouden, laten we de vernieuwende aha-momenten niet toe.”

Wat kan je doen om een week zonder smartphone gemakkelijker voor jezelf te maken? Opwaarderen.nl geeft ons tips.
1/ Zet je mobiele telefoon helemaal uit of op vliegtuigmodus.
2/ Gebruik een ouderwets prepaid telefoontje. Dat maakt de verlangen naar mobiele data minder.
3/ Plan veel activiteiten met je vrienden.
4/ Geniet van een avondje stappen waarbij jij je wingwoman niet hoeft los te trekken van haar telefoon.
5/ Tijdens het hardlopen hoef je je niet druk te maken om hoe ver en hoe lang je loopt: gewoon genieten van het feit dat je lekker bezig bent is al voldoende.
6/ Leer iets nieuws: breien te tam? Ga dan een middagje windsurfen of trampoline springen.
7/ Geef een spontaan feestje. Stuur een massa SMS en ga met je beste vrienden uit je dak.

Lees ook: In deze branche verdienen vrouwen 35 procent meer dan mannen

Beeld: Getty Images