10 Dingen waar je op moet letten als je voedingssupplementen koopt

10 Dingen waar je op moet letten als je voedingssupplementen koopt

Als je een voedingssupplement koopt, wil je natuurlijk dat het een positief effect heeft op je gezondheid. Met de tips vermijd je bedenkelijke ingrediënten en koop je de beste kwaliteit supplementen.

1. Vrij van vulstoffen

Lees ook: Met dit eetschema heb je de hele dag een goed humeur

Veel goedkope supplementen bevatten vulstoffen. Deze stoffen hebben echter geen enkele werking. Koop je zo’n supplement, dan ben je dus eigenlijk duur uit. Bekende vulstoffen zijn:

  • Maltodextrine
  • Magnesiumstearaat
  • Sorbitol
  • Zetmeel
  • Calciumcarbonaat
  • Calciumfosfaat
  • Guargom
  • Xanthaangom

Ook cellulose wordt aan supplementen toegevoegd om het product op te vullen. Hoewel vegetarische capsules kunnen bestaan uit cellulose, hoort dit product verder niet thuis in een supplement.

2. Voldoende heilzame ingrediënten

Soms zitten er maar hele kleine beetjes van een heilzame plant in een supplement en wordt het product verder aangevuld met minder werkzame en goedkopere ingrediënten.

Wees dus kritisch en kijk goed welke ingrediënten het supplement bevat. Een green juice mix zou bijvoorbeeld vooral uit superfoods, zoals tarwegras en Spirulina, moeten bestaan en minder uit gewone groenten en fruit.

3. Voldoende werkzame stoffen

Goede supplementen zijn gestandaardiseerd op de juiste werkzame stoffen. Dat betekent dat ze alleen díe werkzame stoffen bevatten die ook echt een effect hebben. Veel supplementen bestaan enkel uit gedroogde kruiden of groenten die tot poeder zijn vermalen.

Bij extracten zijn juist alleen de werkzame stoffen uit de planten geselecteerd, waardoor ze een krachtige werking hebben. Daardoor zijn ze veel effectiever. Let dus op of een supplement extracten bevat.

Als het goed is, staat er achter het extract een verhouding, bijvoorbeeld 10:1. Dat betekent dat het extract bevat 10 x zoveel werkzame stoffen als het verse kruid bevat.

4. Goede opneembaarheid

Niet iedere vorm van een vitamine of mineraal kan je lichaam gemakkelijk opnemen. Zo neemt je lichaam magnesiumoxide slechts voor 3 procent op en de rest plas je weer uit. Magnesiumcitraat en magnesiumtauraat zijn goed opneembare vormen en dus een betere investering. Laat je goed voorlichten als je een supplement koopt of lees je in.

5. Stoffen die de opneembaarheid verhogen

Sommige werkzame stoffen, zoals curcumine uit kurkuma, worden beter opgenomen als je ze samen met andere stoffen inneemt. Zo neemt je lichaam curcumine gemakkelijker op in combinatie met piperine uit zwarte peper.

Onderzoekers van het Amala Cancer Research Centre vonden daarnaast dat een combinatie van curcumine en fenegriekvezels bijzonder werkzaam is. Kijk dus bij een kurkuma supplement of het naast de werkzame stof curcumine ook piperine en fenegriekvezels bevat.

6. Let hierop als een supplement enzymen bevat

Enzymen verhogen de opname van vitamines en mineralen. Niet ieder supplement bevat echter een compleet enzymencomplex, maar slechts enkele enzymen. Let daar dus op als je een supplement koopt.

7. Hier moet je op letten als een supplement probiotica bevat

Sommige supplementen bevatten een probioticum, dat de darmgezondheid ondersteunt. Niet ieder probioticum voldoet echter aan de eisen voor een goede werkzaamheid. Hiervoor moet het minstens 10 miljard levensvatbare bacteriën bevatten. Op het etiket wordt de hoeveelheid levensvatbare bacteriën aangegeven met cfu/g.

8. Kies gepatenteerde formules

Het is belangrijk om een supplement te kopen dat dezelfde hoeveelheid en kwaliteit actieve ingrediënten bevat als in klinische onderzoeken. Zoek op het etiket naar informatie die op gepatenteerde formules wijst, zoals Bioperine®, Lactospore® en Digezyme®. Deze ingrediënten worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

9. Check de houdbaarheidsdatum

De houdbaarheidsdatum geeft niet alleen aan of een product nog houdbaar is, maar ook hoe recent het vervaardigd is. Koop het product uiteraard niet als die vervaldatum is verstreken.

10. Let op of de contactgegevens duidelijk zijn

Als je een vraag of een klacht hebt, moet je de producent van het supplement gemakkelijk kunnen bereiken. Check dus of er duidelijke contactgegevens op het etiket staan.

Tekst: Annemiek | Puur Figuur  | Beeld: iStock