10 redenen om vaker kurkuma aan je maaltijd toe te voegen

10 redenen om vaker kurkuma aan je maaltijd toe te voegen

Kurkuma is niet alleen goed om je tanden te bleken of je huid te laten stralen. Het extract uit de gele wortel is zelfs uitgeroepen tot supplement van het jaar 2019. Dit zijn 10 redenen om vaker kurkuma aan je maaltijd toe te voegen:

1. Zuivert je huid

Lees ook: Zo breng je je hormonen op natuurlijke wijze in balans

Aan kurkuma worden ontstekingsremmende eigenschappen toegeschreven. Het bewijs hiervoor vonden onder meer onderzoekers van de Central Michigan University. Het kruid zou daarom ook goed helpen bij een onzuivere huid. Maar niet alleen je huid zou van kurkuma profiteren. Je hele lijf vaart wel bij de zuiverende werking van deze specerij.

2. Helpt bij keelpijn en wondgenezing

De mensen in Azië nemen bij keelpijn en verkoudheid graag een drankje met kurkuma. Het kruid zou de keel zuiveren en bijdragen aan een spoedig herstel. Ook wondjes behandelen de Aziaten graag met kurkuma. Niet gek dat veel kurkuma-onderzoekers in India te vinden zijn.

3. Verzacht en verlicht

Neem jij een paracetamol om pijn te verlichten? Volgens sommigen zou je net zo goed kurkuma kunnen nemen. Artsen van het Nirmala Medical Centre in India ontdekten zelfs dat het kruid verzachtend werkt bij reuma. Niets voor niets wordt kurkuma in Azië een natuurlijke pijnstiller genoemd.

4. Houd je lichaam schoon

Net zoals jij je huis schoon houdt, doet kurkuma dat met je lijf. Het kruid ruimt stoffen op die je lichaam belasten, zodat jij lekker kunt genieten van een opgeruimd en schoon lijf.

5. Goed voor je cholesterol

Kurkuma ruimt niet alleen belastende stoffen op. Ook met een teveel aan cholesterol lijkt het kruid wel raad te weten. De onderzoekers van het Amala Cancer Research Centre in India waren in ieder geval verrast toen ze het effect zagen van een week lang kurkuma slikken.

In die korte tijd was het cholesterol van de deelnemers aan hun onderzoek met bijna 12 procent afgenomen. Andere onderzoekers vonden vergelijkbare resultaten, dus dat kan er inderdaad op wijzen dat kurkuma goed is voor je cholesterol.

6. Beschermt mogelijk tegen verdere celschade

Kurkuma zou niet alleen schadelijke stoffen uit je lichaam helpen verwijderen. Er zijn zelfs aanwijzingen dat het kruid schade door vrije radicalen kan tegengaan. Dat ontdekten onderzoekers van de universiteit van Californië tijdens proeven met muizen. Het lijkt erop dat je een super krachtig kruid gewoon in je keukenkastje hebt staan.

7. Lever in topconditie

Wil je dat je lever in topconditie is? Strooi dan lekker veel kurkuma over je eten. Het kruid zou namelijk voorkomen dat dit orgaan wordt aangetast door vrije radicalen. Dat ontdekten onderzoekers van de Chonbuk National University in Zuid-Korea. Zo blijft de werking van dit orgaan goed in stand.

8. Voor een helder hoofd

Ben jij vergeetachtig? Vergeet die knoop in je zakdoek. Er zijn onderzoekers die beweren dat kurkuma je geheugen opfrist en zelfs Alzheimer kan helpen voorkomen. Of hun beweringen kloppen, moet verder onderzoek uitwijzen.

Feit is in ieder geval dat de specerij bij ratten kon voorkomen dat bepaalde eiwitten in de hersenen gingen samenklonteren. Zoals je wellicht weet, is dat het geval bij een ziekte als Alzheimer.

Weer andere onderzoekers vonden dat kurkuma het stofje BNDF, een soort groeihormoon voor je hersenen, kan helpen verhogen. Een beetje extra kurkuma door je eten kan dus echt geen kwaad als je dingen beter wil onthouden.

9. Houd je lekker jong

Beginnen bij jou de eerste rimpels en grijze haren te verschijnen? Eet wat vaker een lekkere curry! Kurkuma gaat namelijk veroudering tegen. Dat ontdekten verschillende onderzoekers, zoals die van de Annamalai University in India.

10. Fleurt je humeur op

Voel je je wel eens down? Strooi wat vaker kurkuma over je eten of drink thee van deze specerij. De stofjes in het kruid zouden namelijk helpen tegen sombere gevoelens. Dat ontdekten wetenschappers van Murdoch University in Australië.

Wil je écht effect merken, gebruik dan een extract

Om écht een effect te merken, heb je behoorlijk wat van de werkzame stof in kurkuma nodig. Daarom maken de meeste onderzoekers gebruik van een extract van de werkzame stoffen in kurkuma. Hierdoor kun je met slechts 0,4 gram per dag al een effect bereiken.

Tekst: Annemiek - Puur Figuur | Beeld: Dani Rendina