Dit zijn ze: de Kardashians van het Midden-Oosten

En dan laten deze influencers zich ook nog horen voor gelijke rechten

Net als de Kardashians delen ze hun hele leven op social media, maar dat is voor vrouwen in het Midden-Oosten behoorlijk omstreden. En dan laten deze influencers zich ook nog horen voor gelijke rechten.

Volgers

“Hallootjes! Hoe is het, Snabies?”, kwinkeleert Zain Karazon op een grijze ochtend in Amman, Jordanië tegen haar Snapchat-volgers. Ze heeft zojuist haar uitgebreide beautyritueel afgerond. Haar lange karamelkleurige haar is vaardig in slagen gelegd, ze heeft valse wimpers aangebracht en zich tot in de puntjes opgemaakt. Haar outfit is een Yeezy-achtig geheel van zwarte kousen, laarzen en een oversized denim tuniek met capuchon en opzettelijk gerafelde mouwen met daar- op de kreet ‘Waar zit ik met mijn hoofd?’. Na een foto van haar kof e online te hebben gezet, pakt ze haar twee met glimmers versierde iPhones en gaat ze naar een meet & greet in een café. Daar wordt ze verwelkomd door een legertje tienermeiden die haar bijnaam – Zoozoo – joelen, en door de barista’s die gebiologeerd toekijken vanachter de toonbank.

Socialmediasucces

“Toen ik jonger was, wilde ik dat mensen wisten wie ik was”, zegt Zain (28). “Nu kan ik dankzij social media een miljoen volgers bereiken.” Haar Snapchat omschrijft ze als ‘24/7 Zain TV’. “Iedereen kent me, zelfs wereldleiders en koningen.” Iedereen mag Zain dan kennen, lang niet iedereen weet wat ze nu precies doet. Ze is geen celeb in de klassieke zin van het woord. Ze maakt deel uit van een select gezelschap bloggers en vloggers van eigen bodem dat social media gebruikt om de tradities en beperkende wetten van het Midden-Oosten te omzeilen om online rijk en beroemd te worden. Daarin verschillen ze maar weinig van hun hashtaggende collega’s in het Westen, al is het voor hen wel lastiger omdat ze hun lifestyle pitchen in een streek waar men het niet toejuicht als vrouwen met hun uiterlijk pronken en een mening hebben. Naast Zain zijn er de zusjes Abdel Aziz uit Beiroet: Alice (30), Nadine (26) en Farah (25) die hun Adidas en Tod’s voor zich laten werken en een reality- show uit hun out t-van-de-dag-posts op Instagram wisten te slepen. Samen hebben ze meer dan 1,4 miljoen volgers. Dan heb je nog Fouz Al Fahad (28), een make-upartist uit Koeweit met 2,4 miljoen volgers op Instagram. Zij werkte al samen met M.A.C Cosmetics aan een lipstick. En Sazdel El Kak (29), een Libanese radio- en tv-presentator die in Koeweit werkt en haar socialmediasucces (340.000 volgers op Instagram) heeft vertaald naar een eigen huidkliniek. Hun levens lijken te bestaan uit feestjes bezoeken, een eindeloze stroom producten promoten en hun volgers helpen de hotste looks van het seizoen te bepalen. Maar dat is niet het enige wat ze doen: door alles te bespreken – van hun liefdelevens en bodyshaming tot kindhuwelijken  – verleggen ze ook de grenzen van wat acceptabel is. En dat geeft andere vrouwen in het Midden-Oosten de moed om hetzelfde te doen. “Er zijn veel mensen die dit doen voor de gratis producten en uitgenodigingen voor feestjes”, zegt Alice Abdel Aziz. “Dat is niet ons doel. Wij willen mensen inspireren en motiveren, en een punt maken.”

Kims dubbelganger

De opkomst van de social media-influencers in het Midden-Oosten begon aan de andere kant van de wereld, op een heel bekende plaats: Calabasas, Californië. Nadat de Middle East Broadcasting Center in 2012 Keeping up with the Kardashians begon uit te zenden, constateerden schoonheidssalons een explosieve stijging van de vraag naar een typische Kardashian-trend: contouring, ofwel je gezichtstrekken accentueren met lichte en donkere make-up. “Ik wist niet wat ik meemaakte”, zegt Pierre Lahoud, een Libanese make-upartist. “Vrouwen willen Kim Kardashian graag kopiëren. Ze vinden haar met haar Arabische rondingen heel sexy.” Hij verwijst daarmee naar de Armeense roots van Kim. En het ging niet alleen om hun looks: terwijl de Kardashians mediamagnaten werden, zochten hun collega’s in het Midden-Oosten ook naar mogelijkheden om een merk te worden. Sazdel El Kak, die met haar lange haar en liefde voor nauwsluitende jurken sprekend op Kim lijkt, werd op sites al geprezen als dubbelganger. «Ik heb daar geen moeite mee; ze vergelijken me met een mooie vrouw», zegt ze. Maar het wekte wel de ambitie op om haar naam via een franchise aan beautyondernemingen te verkopen. Een beetje zoals Huda Kattan (34), mede-oprichter van Huda Beauty in Dubai. Tegenwoordig staan make-u artists in de rij om op haar tijdlijn te worden genoemd.

Benieuwd naar het hele interview over de Kardashians van het Midden-Oosten? Je leest het in de nieuwe Marie Claire die nu in de winkels ligt óf bestel ‘m HIER online! Voor 16:00 besteld = volgende dag in huis. 

Laatste nieuws