Voor jezelf beginnen? Alles over Het Beslissingsmoment.

Oprah noemt het haar ‘aha-moment’, anderen noemen het een lightbulb of een
ingeving: hét moment dat je weet ‘dit is het’. Voor veel vrouwen die dromen van een
eigen onderneming is dit moment extra belangrijk. Want wanneer weet je dat je hét
idee hebt bedacht? En hoe hak je vervolgens de knoop door? Aan het woord: de drie
genomineerden van onze Starters Award.

iLost
Hanneke Stegweg van iLost. “Ik liep al heel lang rond met het idee van een centrale plek voor gevonden voorwerpen. Op een gegeven moment werd ik zenuwachtig: wat als iemand anders hetzelfde idee had? Dat was mijn beslissingsmoment. Bedenk je ook dat je eigenlijk niet kunt verliezen. Stel jezelf de vraag: ‘Wat is het ergste dat mij kan overkomen?’ Last but not least is volgens Hanneke het belangrijkst: borrelen met vrienden, tegen ze aan praten over je idee, om helder te krijgen wat je wilt. ‘Als ik de uren bij elkaar optel dat ik tegen hen aan heb gepraat over mijn idee, dan schaam ik me bijna.”

Koek & Zo
Susanne Koek (Koek & Zo): ‘Bij mij kwamen op een gegeven moment een heleboel dingen bij elkaar. Het vormde zich langzaam naar het idee zoals het nu is, het maken van biologische cupcakes.’ Haar drie gouden tips? ‘Je moet het goed doen of je moet het niet doen. Ik geloof in het concept, en ik ben bereid er tijd, geld en energie in te stoppen. Mijn tweede tip is: Ga op je gevoel af. Dan maakt het niet uit wat een ander er van vindt.’ En als laatste een praktische tip: ‘Hou het idee simpel en blijf focus houden. Je bent snel geneigd om na te denken over andere producten en nieuwe markten. Zorg dat je eerst je huidige idee op de rit hebt.’

Kiss & Tell
Bahareh Panjeshahi: ‘Ik zat in India en kreeg teveel signalen om dit pad op te gaan. Ik ontmoette daar al die boeren, wevers en spinners en zag wat voor bijzondere zijdesoorten zij maakten, maar dat ze niet konden rondkomen van de opbrengst.’ Zo ontstond het idee Kiss & Tell: het produceren van duurzame en eerlijke zijden jurkjes. Bij Bahareh was de knoop snel doorgehakt. De wijsheden die ze onderneemsters in spé wil meegeven: ‘Wees blij met kritische vragen. Daar word je scherper van. En houd in gedachten dat het niet erg is als het mislukt. Je hebt in ieder geval elke seconde van de dag het gevoel dat je echt leeft!’

Laatste nieuws