Powervrouw Olcay Gulsen vanavond in 24 uur met…

Olcay Gulsen vertelt haar businessgeheimen. Haar most famous words? «Af en toe moet je bluffen. Zo kreeg ik de klus die de basis legde voor mijn succe

Te gast in 24 uur met… is vanavond niemand minder dan Olcay Gulsen, SuperTrash-eigenaresse en allround powerlady. Eerder vertelde Olcay aan Marie Claire haar businessgeheimen. En omdat die nog steeds even briljant als actueel zijn, sommen we ze hier nogmaals voor je op. Met als most famous words deze: «Af en toe moet je bluffen. Zo kreeg ik de klus die de basis legde voor mijn succes.»

Arm meisje klimt op naar de top. Hoe belangrijk is storytelling voor je bedrijf?
«Het verhaal over mijn jeugd heb ik pas verteld toen het de media opviel dat ik in korte tijd succesvol was geworden. Toch adviseer ik elke ondernemer om haar drijfveren uit te leggen, want een investeerder stopt geen geld in een bedrijf maar in een persoon. Vertel op één A4’tje wie jij bent. Overtuig de ander van je passie en van je kwaliteiten als ondernemer. Met concrete voorbeelden alsjeblieft, géén zoetsappig verhaal.»

Hoe maak je als ondernemer in een flits indruk?
«In één woord: focus. Een sterk plan is je belangrijkste visitekaartje. Als ik moet zoeken naar relevante informatie of als het plan van de hak op de tak springt, denk ik: deze persoon kan niet gestructureerd denken. Daar ga ik niet mee in zee.»

Is keihard ondernemen het een voorwaarde voor succes?
«Ik denk niet dat een ondernemer keihard moet zijn. Als je dicht bij jezelf durft te blijven en je tegelijkertijd niet de kaas van het brood laat eten, ben je al een heel eind. Het inzicht dat mij ver heeft gebracht, is dat je zorgt dat beide partijen er bij een deal op vooruit gaan. En af en toe moet je een beetje durven bluffen. Ik heb ooit een klus aangenomen, terwijl ik geen idee had hoe ik dat ging regelen. Die klus bleek uiteindelijk de basis te leggen voor mijn verdere succes.»

Wat zijn anno nu dé manieren om je onkosten tot een minimum te beperken?
«In de huidige economie is alles duur: personeel, grondstoffen, huurprijzen. Zorg dus dat je niet vast zit aan langdurige contracten. Kies voor flexibele werkruimte door je aan te melden bij een hub of andere creatieve broedplaats waar je per uur een bureau of vergaderzaal kunt huren. Zorg voor personeel op freelance basis, en werk met jonge mensen die misschien ervaring missen, maar wél de juiste attitude hebben én goedkoop zijn. Geef alsjeblieft geen geld uit aan patserigheid. Laatst had een groep jonge ondernemers geld opzij gezet voor een A-klasse auto. Maar een nieuwe auto verdient zichzelf nooit terug.»

Waar investeer je wél in?
«Een nieuwe laptop, dat staat representatief naar klanten toe. Maar over het algemeen is dit heel branchegevoelig. Analyseer waar men waarde aan hecht in jouw industrie. In de mode is bijvoorbeeld een mooie showroom essentieel.»

Jij bent extreem goed in marketing. Wat is een absolute must-do?
«Plan een grote lancering. Je begint maar één keer. Als dat nieuws goed aankomt, heb je al twee strepen voor. Denk erover na hoe, waar en wie je wilt uitnodigen en nodig altijd pers uit. Een lanceringsfeest hoeft niet heel duur te zijn. Mijn voormalig creatief directeur is haar eigen schoenenlijn begonnen. Ze had alle contacten al, dus organiseerde ze een housewarming en stelde tegelijkertijd haar schoenen tentoon. Het heeft haar 500 euro gekost, maar ze haalde wel mooi de Volkskrant en De Telegraaf.»

Laatste nieuws