8 vragen aan Erik Frenken van Avelon

[/caption] We spreken Erik Frenken van

We spreken Erik Frenken van Avelon op de 31ste editie van Modefabriek in Amsterdam. Modefabriek is Nederlands grootste modevakbeurs en het halfjaarlijkse platform voor nationale en internationale merken, jonge ontwerpers en nieuwe labels. Tijdens het tweedaags event presenteren honderden merken hun nieuwste collecties aan de retailsector, pers, stylisten en andere modeprofessionals.

1. Waarom Modefabriek?
«Nederland is onze basis en ook qua verkoop gaat het hier erg goed. Even los van een Margreet Olsthoorn of SPRMRKT (waar Avelon te koop is, red.), kunnen we op Modefabriek op een laagdrempelige manier ons product laten zien. Voor een bezoek aan de showroom ligt de drempel toch wat hoger, mensen denken dat ze dan meteen een order moeten plaatsen. Bij een stand op Modefabriek kun je ongedwongen even langslopen.» 

2. Hoe ervaar je het?
«Ik ben er nog maar net, maar het is heel druk bij de stand, de een na de ander die langskomt. Net nog iemand van Labels uit Sittard, een van de mooiste winkels van Zuid-Nederland waar we graag zouden willen liggen. In die regio zitten we nog niet. Volgens mij gaat het dus wel heel goed!»

3. In welke richting zie jij Nederland ontwikkelen op gebied van mode?
«Mode valt binnen alle andere maatschappelijke ontwikkelingen. Mode groeit absoluut, maar ik zie het er nog niet ‘uitspringen’. Helaas denk ik dat we nog steeds een van de slechts geklede landen ter wereld zijn. Niet zozeer in de scene waar wij ons in begeven, maar over het algemeen wel. In België gaan mensen chiquer gekleed, in Maastricht zelfs al. In Duitsland gebeurt op dit vlak ook meer, denk aan een Max Mara en Jil Sander, wat echt power-huizen zijn. In Nederland zijn Viktor&Rolf eigenlijk de enige.»

4. Wat wens je Amsterdam als Modestad toe?
«Je hebt aan de ene kant successen als G-star en Scotch&Soda, mooie merken maar wel commercieel en aan de andere kant Viktor&Rolf, daartussenin zit heel weinig. Ik denk dat in die combi van commercieel en design nog veel te winnen valt. Het zou leuk zijn als er nieuwe designermerken komen die ook heel succesvol zijn.»


5. Waar staat Avelon voor?
«Een merk voor vrouwen en mannen die van understated design houden. Avelon staat voor ingetogen kracht. Attitude. Het is het Chanel jurkje dat je afknipt en afwerkt met duct-tape: ‘cocktail-duct-tape-dress’. Waarbij ‘dress’ staat voor luxe en duct-tape voor rock ’n roll. In de zomercollectie 2012 zitten wederom veel contrasten; jeans met leren applicaties, een doorzichtige rok met grote, koperen rits.»

6. Wie zie je graag in Avelon?
«Het zijn mensen die zich willen onderscheiden. Niet op een schreeuwerige manier, maar net wel zo dat het opvalt. Ik wil niet dat de ontwerpen alleen maar mooi zijn op een foto, maar dat mensen het zien en denken: dat wil ik aan. Het moet draagbaar zijn. En betaalbaar. Dat laatste niet alleen uit commercieel oogpunt. De consument die echt wat te besteden heeft, is al snel 55+, vaak net iets te dik, net iets teveel facelift. En over het algemeen hebben hele rijke mensen niet al te veel smaak. Ik spreek liever een groep aan die wat jonger is, dichter bij mezelf ligt. Young Professionals.»

7. Je viel ook op bij Dolce & Gabanna, volgen er meer Italiaanse avonturen?
«Ja, een compliment! Avelon is nu ook te koop in hun boetiek in Milaan. Dit jaar zijn we internationaal gegaan, in totaal liggen we nu in acht Europese landen; Frankrijk, Engeland en Zweden om er een aantal te noemen. Buiten Europa hebben we Japan er net nieuw bij, daar ben ik heel blij mee. De Japanse distributeur van Vivienne Westwood en Ann Demeulemeester heeft onze collectie ook gekocht. Als dat gaat lopen en we daar eigen winkels kunnen openen, zou dat geweldig zijn. Dan gaan we écht een merk worden.»

8.  Je hebt ooit gezegd dat je het geweldig zou vinden als Kate Moss Avelon zou dragen. Weet ze inmiddels van het bestaan?
«Ik heb ooit eens een ontwerp naar haar opgestuurd, ik heb er nooit wat op gehoord. Jessie J, een popster à la Lady Gaga – gelukkig wel met betere muziek – schijnt soms Avelon te dragen. Maar ach ja, Kate Moss blijft heel cool…»

Fotografie: Christiaan Krop voor Modefabriek

Laatste nieuws