Met deze 5 marketing tips geef je je onderneming een kick-start

Hoe je crowdfunding in kunt zetten als marketingtool.
  • Carriere
  • Redactie Marie Claire
Met deze 5 marketing tips geef je je onderneming een kick-start

Crowdfunding is een effectieve financieringsvorm, maar daarnaast een strategische marketingkeuze. Want voor zowel crowdfunding als marketing moet je je netwerk activeren, campagne voeren en ambassadeurs vinden. Dit zijn de vrouwelijke ondernemers die in de top 3 van de Marie Claire Starters Award zitten, op dit moment ook aan het doen. Lees onderaan snel verder. 

Crowdfundingplatform CrowdAboutNow deelt zes tips om crowdfunding in te zetten als marketingtool en je business een boost te geven. Heb je een plan en denk je aan crowdfunding? Doe de crowdfundingtest voor ondernemers.

Vertel je verhaal Zorg dat je weet wat jou onderscheid van anderen en zorg dat je fans dat weten. Denk in een vroeg stadium na over waarom jij doet wat je doet: waarvoor kom jij ’s ochtends je bed uit? En wanneer ben jij aan het eind van een dag tevreden? Door die vragen te beantwoorden, ontstaat vanzelf je verhaal. En met dat verhaal kun je jouw community en klanten overtuigen mee te investeren in je plannen.

Bouw online aan je merk Je campagnetijd is dé periode om je fans via social media te betrekken bij wat je doet. Maak content persoonlijk en neem de tijd om relevante content te maken. Neem ze mee in je ups en downs, laat zien wat ze kunnen verwachten en gebruik storytelling om het verhaal achter jouw crowdfunding en onderneming te vertellen.

Ga de straat opCampagne voeren vraagt niet alleen om online, maar zeker ook om offline zichtbaarheid. Ga langs de deuren, maak een praatje in de buurt, verspreid flyers of laat je product zien, voelen of proeven op events. Zo ontmoet je je doelgroep, verzamel je reacties en creëer je nieuwe fans. Doordat mensen je zien en spreken, krijgen ze een beter gevoel bij jou als ondernemer én bouw je aan je gun-factor.

De Utrechtse Boekenbar. 

Bouw een communityMet crowdfunding bouw je aan een betrokken community. Jouw supporters blijven namelijk geïnteresseerd in de toekomst van je plannen en de impact van jouw onderneming op de maatschappij, zij hebben immers ook baat bij succes! Op die manier verbind je je publiek op een duurzame manier en laat je hen zien dat ze — net als jij — een steentje kunnen bijdragen. Zo ontstaat ook ‘feel good crowdfunding’; campagnes waarin we investeren omdat het mes aan meerdere kanten snijdt. Ondernemer blij, investeerder blij en de wereld een stukje mooier.

Regel een show in het mediacircusAls je gaat crowdfunden heb je gelijk een mooi haakje om de media aan te schrijven. Zorg voor een sterk verhaal met nieuwswaarde en met jouw persoonlijke visie. Dit maakt je verhaal overtuigend en interessant om op te pakken.

Wil jij een onderneming starten? Of wil je je bestaande onderneming uitbreiden en zit je te denken aan crowdfunding? Lees hier meer over crowdfunding.

De finalisten van de Marie Claire Starters Award 2018 zijn op dit moment bezig met hun eigen crowdfunding project. Lees er hier alles over. Goed nieuws! Jij kan mee beslissen wie de winnaar van de Starters Award 2018 wint én daarbij maak je kans op mooie prijzen. 

Op 16 mei brengt Marie Claire ambitieuze vrouwen bij elkaar voor de MC Masterclass ‘bouwen & groeien’ in het Tropenmuseum in Amsterdam. Onder anderen Lonneke Nooteboom van Style My Day en Maartje Maas van ASN Bank komen spreken, én we sluiten feestelijk af met de uitreiking van de Starters Award 2018. Jij kan er bij zijn. Klik hier voor alle info. 

Lees ook: Wij gingen naar Girlboss Rally en kwamen terug met veel bad ass advies

Tekst: Vera Diepeveen | Beeld: Het Muzieklokaal