doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Ai: deze tekenen wijzen erop dat je baan je gezondheid bedreigt

Bepaalde gewoontes sluipen er nou eenmaal in.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-615246d19e9dd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615246d19e9dd img{#fig-615246d19e9dd img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-615246d19e9dd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615246d19e9dd img{#fig-615246d19e9dd img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-615246d19e9dd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615246d19e9dd img{#fig-615246d19e9dd img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-615246d19e9dd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615246d19e9dd img{#fig-615246d19e9dd img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}baan gezondheid

Je brengt een groot deel van je leven op werk door en bepaalde gewoontes sluipen er dan ook in. Nog even wat langer doorwerken om iets af te krijgen of tijdens je vakantie toch even je mail checken. Een aantal van deze dingen kunnen ervoor zorgen dat je baan invloed heeft op je gezondheid.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

1. Je maakt voortdurend overuren

Hoe belangrijk het ook is om die to-do lijst elke werkdag afgevinkt achter te laten, het op tijd van je werk weggaan is toch zeker prioriteit. Het constant langer doorwerken kan namelijk serieuze gevolgen hebben. Het verhoogt onder andere het risico op hart- en vaatziekten, depressie en zelfs kans op een beroerte. Als je merkt dat je niet genoeg werkuren hebt om je werk te voltooien, neem dan contact op met je manager. Kijk samen wat de beste opties zijn om dit probleem op te lossen.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_middle_article');

2. Je bent niet van je bureau weg te slaan

We weten allemaal dat 24/7 aan je bureau zitten nou niet echt bevorderlijk is voor je gezondheid. Helaas is het soms onvermijdelijk met een kantoorbaan. Toch is het belangrijk dat je het zitten afwisselt met staan en zelfs soms wandelen. Even tijdens je pauze een ommetje maken kan het risico op diabetes, obesitas en spier- en gewrichtsproblemen al verminderen. En als je die wandeling nou combineert met een lekker kopje koffie zal het ook nog eens je stresslevel verminderen.

3. Je moet de hele dag staan tijdens je werk

Bij het andere uiterste, namelijk de hele dag staan, komen ook een aantal problemen kijken. Het constant staan op je voeten voor je werk is evenals de hele dag zitten erg slecht. Binnen de sectoren zoals retail, horeca en de gezondheidszorg krijgen werknemers weinig kans om even te zitten en hun lichaam te laten rusten. Een makkelijk maar echt effectieve tip is goede sneakers dragen. Zorg ervoor dat je een paar goeie sneakers aanschaft en tussendoor soms even stretcht.

4. Je hebt een lange reistijd naar werk

Helaas is dit probleem minder makkelijk te verhelpen. Het lang moeten reizen naar je werk kan veel impact hebben op je gezondheid en je humeur. Het verhoogt het stresslevel en kan paniekaanvallen veroorzaken. Zorg er dus echt voor dat je je reis goed uitstippelt en de kortst mogelijke weg uitkiest. En lees misschien je lievelingsboek om de tijd te dooien?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');