Zo blijf je je verbonden voelen met collega’s als je nog steeds thuiswerkt

We gaan alweer het derde jaar in waarin we (deels) thuiswerken.

Het is al bijna twee jaar geleden dat het eerste coronageval in Nederland werd vastgesteld. We gaan daarmee al het derde thuiswerkjaar in. Grote kans dat je bepaalde nieuwe collega’s daardoor nog nooit ontmoet hebt, of ze in ieder geval zelden face to face ziet. Vandaag delen we daarom hoe jij je verbonden met hen kunt blijven voelen.

Gevolgen van eenzaamheid

Dat we ons verbonden willen blijven voelen met collega’s is de afgelopen tijd wel duidelijk geworden. Ook onderzoeken onderbouwen dit. Zo blijkt uit The Work Connectivity Study dat een derde van de collega’s die vanuit huis werkt zich vaak niet meer betrokken voelt met collega’s en dat dit ook gevolgen heeft. “Mensen praten vaak over de vrijheid die het thuiswerken met zich meebrengt, maar niet over hoeveel het vraagt”, vertelt carrière-exert Dan Schawbel. “Het kent ook een donkere kant en dat is de eenzaamheid die voortkomt uit het gebrek aan interactie. Thuiswerkers zullen eerder ontslag nemen omdat ze zich eenzaam voelen.”

Schawbel wil mensen er daarom aan herinneren dat het belangrijk is om je verbonden te blijven voelen met collega’s. “Als je je alleen voelt als medewerker, kun je niet je best doen omdat je psychologische behoeftes niet tegemoet worden gekomen.” Hij deelt daarom een aantal manieren hoe je het verbonden gevoel met je collega’s niet uit het oog verliest.

Minder e-mails, meer face to face

Communicatie is iets non-verbaals. De kans dat je niet goed overkomt als je alleen maar e-mailtjes stuurt is daarom groot. Schawbels suggestie? Stuur eens wat minder e-mails en schiet even een videobelletje in om het een en ander te bespreken. “Vergaderen en bellen via videobelletjes of FaceTime helpen om verbonden te blijven”, vertelt Diana Stadlen, directeur bureauservices bij Sakas & Company. “Ook heb je bij een videogesprek de mogelijkheid om je scherm te delen als er vragen zijn. Als er kansen zijn om face-to-face dagen op kantoor te hebben, neem ze dan – we hebben allemaal nog steeds die menselijke connectie nodig.”

Wees proactief

Juist nu we veel thuiswerken is het belangrijk om proactief te zijn. Misschien wel proactiever dan toen we nog massaal op kantoor werkten. Heb je even tijd nodig met je baas? Vraag daar dan om. Dat kan wat tricky voelen. Je ziet die persoon namelijk niet en wilt niet te veel tot last zijn, maar je wilt diegene ook laten zien dat je betrokken bent bij het werk. Ook carrière-expert Vicki Salemi benadrukt dit. “Plan elke week wat tijd met je baas in om even bij te praten, zelfs als het maar een belletje van 15 minuten is. Je wilt niet naar de achtergrond verdwijnen tijdens het thuiswerken, daarom is het belangrijk om te blijven communiceren.”

Zorg voor een goede balans

Al sinds het uitbreken van de pandemie wordt men dit op het hart gedrukt: zorg voor een goede balans tussen werk en privé. “Een groot risico bij werken op afstand is dat het doorsijpelt in je niet-werkelijke leven. Stel primaire werktijden vast en hou je daaraan”, zegt Jono Bacon, een gemeenschapsstrateeg en de auteur van The Art of Community: Building the New Age of Participation. “Natuurlijk, als er zich een noodsituatie op het werk voordoet, dan werk je, maar maak van je vrije tijd een prioriteit voor jezelf, je gezin en je hobby’s.”

Bron: NBC News | Beeld: iStock

Laatste nieuws