Waarom je menstruatie de ene keer heviger is dan de andere keer

Je slaap speelt hier onder andere een grote rol in.

Lees ook

De gemiddelde vrouw in Nederland wordt tussen de 12 en 13 jaar voor het eerst ongesteld, maar hoe vrouwen hun menstruatie ervaren verschilt enorm. De een heeft nergens last van, voor de ander is het niet bepaald het ‘maandelijks feestje’ waar weleens van gesproken wordt. Maar ook tussen menstruaties van een persoon zelf kunnen grote verschillen zitten. Zo kun je de ene keer hevigere bloedingen hebben dan de andere keer.

Schommelende hormonen

Zoals we weten, heeft de hevigheid van je menstruatie alles te maken met je hormonen. En schommelende hormonen zijn de oorzaak van de verschillende soorten menstruatie. Volgens Dr. Jessica Shepherd, gynaecoloog en vrouwelijke gezondheidsexpert, komt dit door de pieken en dalen van de hormonen oestrogeen en progesteron. Dit heeft invloed op je slaap, humeur, puistjes en de welbekende cravings. Maar waarom schommelen je hormonen? Dat kan met onderstaande dingen te maken hebben.

Te weinig slaap

Voldoende slaap is goed voor je gezondheid. Je kunt misschien wel teren op een paar korte uurtjes slaap, maar je lichaam is hier allesbehalve blij mee. Zo kan het invloed hebben op je humeur en je menstruatie. Dit komt doordat je je geƫrgerd en chagrijnig voelt als je te weinig slaap hebt gehad, en deze stressfactoren hebben weer invloed op je lichaam. Een stabiel slaapritme gaat je helpen om weer regelmatig ongesteld te worden.

Te veel bewerkt eten

We herkennen het allemaal: tijdens je menstruatie is de verleiding groot om pizza, chocolade, ijs en chips in te slaan. Hoewel dit prima kan met mate, moet je hier volgens Dr. Shepard wel mee oppassen. Suikers en verzadigde vetten in je lichaam kunnen namelijk voor ontstekingen of wisselingen in je hormoonspiegel zorgen. Eet dus meer volkoren producten, fruit en groenten tijdens je menstruatie, want die verminderen ontstekingen en brengen de pH-waarde van je lichaam weer op peil.

Je bent gestrest

Stress is iets wat we allemaal weleens ervaren. Toch dien je hiermee op te passen. Al dat piekeren kan er namelijk voor zorgen dat je slecht slaapt en het heeft effect op je maandelijkse cyclus. En hierdoor kan je menstruatie ineens heel hevig zijn of zelfs uitblijven. Dr. Shepard adviseert daarom om te blijven bewegen. Door een wandeling te maken of een work-out te doen, komt het stofje endorfine vrij. En dat helpt onder andere bij menstruatiepijn en -krampen.

Bron: Elite Daily, Dingen voor Vrouwen | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook