8 signalen die erop duiden dat je slecht tegen verandering kunt

Deze infographic helpt je het beter te begrijpen.

Lees ook

Een andere baan, een nieuw adres of misschien een relatiebreuk: een verandering in je vertrouwde leven ligt altijd op de loer. Dit kun je positief proberen te benaderen, maar het is ook mogelijk dat je het moeilijk kunt verwerken. En dit merk je aan de volgende acht signalen.

@alifecoloredamber

Op Instagram deelt therapeut Amber Elizabeth Smith onder de naam @alifecoloredamber regelmatig handige infographics waarmee je jezelf beter leert kennen en begrijpen. Van het verwerken van rouw tot zelfsabotage, het aangegeven van je grenzen en het herkennen van angst. Met name in de laatste categorie helpt ze veel mensen, waaronder met de infographic ‘moeite met veranderingen’.

Want, zo stelt zij: er zijn een paar belangrijke signalen en als je ze herkent, kun je je angst identificeren en vooruitgaan. Volgens haar is verandering ook angstig, met name omdat in veel gevallen de moeilijkste dingen juist dezelfde dingen zijn. Door het herkennen van de signalen, kun je jezelf wel een handje helpen. Je merkt de angst voor verandering aan de volgende signalen: 

  • Je beseft dat je ongelukkig bent, maar vermijdt actie.
  • Je probeert de kleine positieve aspecten te vinden en negeert de grote negativiteiten.
  • Je zegt vaak af bij nieuwe plannen, ondanks dat je wilt gaan.
  • Je voelt je angstig als je aan de toekomst denkt, in plaats van geïnspireerd.
  • Je blijft op je werk ondanks dat je onvervuld bent.
  • Je wijkt zelden af van je routine, omdat het verontrustend is.
  • Je lichaam wordt fysiek geactiveerd als je aan verandering denkt.
  • Je kiest vaak de weg van de minste weerstand om je status quo te behouden.

Met de infographics op haar Instagram helpt Smith een hoop mensen: het bericht over verandering kreeg meer dan 13.000 likes. Ook delen volgers hun eigen ervaringen in de comments. Zo schrijft iemand: “We zouden verandering moeten omarmen zonder er bang voor te zijn – het is hoe we groeien, leren en evolueren. Maar ik begrijp de angst die ermee gepaard kan gaan, en heb de tekenen in het verleden zeker getoond.”

#MentalHealth

Hoewel ze met haar berichten een hoop mensen helpt, benadrukt Smith dat Instagram geen therapie is. Alles wat ze op Instagram deelt, moet meer als een gids worden beschouwd en niet als een interventie. “Elke persoon is anders en verschillende hulpmiddelen of inzichten kunnen anders resoneren, afhankelijk van de situatie.” Bij vragen of hulp wordt daarom geadviseerd om naar een expert te gaan.

Bron: Stylist.co.uk | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook