Een werkweek van vier dagen: veel bedrijven spelen met het idee, maar in het Verenigd Koninkrijk zijn ze dit daadwerkelijk aan het testen. Zorgt een dag minder werken er echt voor dat je productiever wordt? De eerste bedrijven delen hun resultaten.
Landelijke proef
In het Verenigd Koninkrijk zijn ze twee weken geleden begonnen met een landelijke proef. Zo'n 70 bedrijven zijn aan het testen met een vierdaagse werkweek om werkpatronen te onderzoeken. De komende zes maanden krijgen werknemers daar hetzelfde loon, maar hoeven ze minder uren te werken. Daarmee willen academici van Oxford en Cambridge University en experts van Boston College in de VS, in samenwerking met de onafhankelijke denktank Autonomy, onderzoeken of het personeel daar productiever van wordt.
"Dit komt precies op het moment dat de discussie tussen voorstanders van traditionele manieren van werken en personeel dat in opstand komt tegen routines echt oplaait. Wat betekent dat de timing niet perfecter kan zijn", zegt Molly Johnson-Jones, oprichter van Flexa Careers. Dat we tijdens de pandemie veel thuiswerkten, heeft veel werknemers ook nieuwe inzichten gegeven. Zo vinden veel mensen een werkdag van negen tot vijf op kantoor inmiddels ouderwets. "Het werken met heel specifieke, vaste uren heeft geen positieve invloed op de resultaten", stelt Johnson-Jones. Ze hoopt dan ook dat de Engelse proef dit zal bewijzen, waardoor de discussie wordt doorbroken.
Omzetstijging
Thryve, een Duits technologie-wervingsbedrijf gevestigd in Londen, introduceerde vorig jaar al de vierdaagse week. Het resulteerde bij hen in een omzetstijging van meer dan 30 procent. "Nu we uit de ontwrichting en onzekerheid van de afgelopen twee jaar komen en de post-pandemische economie betreden, is het tijd voor bedrijfsleiders om hun bestaande werkwijze te heroverwegen op een manier die hen zal herpositioneren voor toekomstige groei", zegt John Lennon, de directeur van het bedrijf. "Onze ervaring heeft aangetoond dat de voordelen en opbrengsten die worden gegenereerd door het toepassen van een bedrijfsmodel van vier dagen per week, aanzienlijk groter zijn dan die van bedrijven die het niet doen."
Slimmer en sneller
Ook de Britse treinkaartjesdienst Seatfrog heeft een vierdaagse werkweek ingevoerd. Oprichter Iain Griffin testte het systeem eerst negen maanden bij het bedrijf, voordat het vorig jaar officieel onderdeel werd van zijn manier van werken. Ook hier was de proef succesvol, want Griffin zag de resultaten van zijn bedrijf met ongeveer 15 tot 20 procent toenemen. De extra vrije dag kan hij kan nu besteden aan zijn vrouw en tweeling. "We wilden experimenteren met een nieuwe manier van werken, voor een betere balans en om te zien of het de productiviteit verhoogde", zegt hij. Griffin benadrukt dat zijn medewerkers nu slimmer en sneller hun taken afhandelen. "De cadans van ons team is ongelooflijk hoog, het personeel is gelukkiger en het team staat te popelen om op maandagochtend te werken."
Niet voor elke sector
Een vierdaagse werkweek lijkt dus veel positieve effecten te hebben. Toch is het niet voor elke sector weggelegd. Emma McGrath, ondersteuningsadvocaat bij Citation, een bedrijf dat gezondheids-, veiligheids- en arbeidsrechtdiensten verleent aan kleine tot middelgrote bedrijven in het VK, zegt dat niet alle werknemers hun werk effectief kunnen uitvoeren met minder uren. "Als bedrijven dit overwegen, moeten ze eerst beoordelen of het realistisch is dat dezelfde hoeveelheid werk in vier dagen wordt gedaan", legt ze uit. "Sommige organisaties hebben behoefte aan een constante aanwezigheid – bijvoorbeeld in de zorg – daar zou het niet mogelijk zijn om alle medewerkers dezelfde vrije dag aan te bieden."
Emily M Austen, CEO van Emerge, een bekroond PR-bureau in Londen, is het daarmee eens. "Er is een natuurlijke kloof tussen wat werknemers willen en wat bedrijfseigenaren het meest productief vinden voor hun bedrijf", zegt ze. "Met name creatieve bureaus, zoals PR, marketing en reclame, die voor klanten werken, bieden een onwerkbare realiteit voor een vierdaagse werkweek. Onze tijd moet die van onze klanten weerspiegelen om uitstekende diensten te kunnen bieden." Wanneer het bedrijf van Austen een dag in de week minder beschikbaar is, kan zij daarmee klanten verliezen of afstoten.
Denken in mogelijkheden
Ondanks de kloof tussen de ideeën van werkgevers, werknemers en het werk zelf, zijn veel werkgevers het erover eens dat het goed is om te kijken naar de processen en hoe die verbeterd kunnen worden. "Zelfs als een werkgever denkt dat hij niet over de hele linie een vierdaagse werkweek kan aanbieden, kan hij er toch voor kiezen om een cultuur te promoten waarin prestaties in plaats van presenteïsme centraal staan", zegt McGrath. "Als personeel niet langer e-mails hoeft te beantwoorden buiten kantooruren en wordt aangemoedigd op tijd te vertrekken, zijn we goed op weg." Ook het verkorten van vergaderingen en ervoor zorgen dat ze op tijd eindigen kan bijdragen aan de productiviteit. Kortom: het draait allemaal om het vinden van balans. Het is slechts een kwestie van tijd om erachter te komen of het voor jou(w bedrijf) werkt. "Een extra vrije dag zal een aanzienlijke bijdrage leveren aan het creëren van een gezonde scheiding tussen werk en privé en het verbeteren van de balans tussen werk en privé. Ik ken niemand die dat niet wil", zegt Johnson-Jones tot slot.
Bron: Stylist | Beeld: iStock