Met 21 minuten beweging kun je je concentratie een flinke boost geven

Groot pluspunt: je angstniveau neemt er ook door af.

Lees ook

Wie nog net niet knikkebollend achter haar bureau zit, kan natuurlijk een kop sterke koffie halen, maar je kunt je concentratie en energieniveau ook een boost geven door 21 minuten te bewegen. Dus hup, ga die benen strekken!

Verbeteringen

We snappen dat het niet tot de mogelijkheden behoort om een flinke krachttraining workout uit te voeren wanneer je op kantoor bent, maar als je geen inspiratie meer hebt om een taak te volbrengen, zou het helemaal niet zo’n gek idee zijn om een stevige wandeling te maken in je pauze. Uit onderzoek van Asics blijkt dat 21 minuten fanatiek bewegen je mentale performance ‘significant verbetert’.

Voor het onderzoek nodigde het sportmerk competitieve schakers en eSport-gamers uit van over de hele wereld. Zij namen deel aan een vier maanden durend trainingsprogramma. Wat bleek? Na vier maanden deel te hebben genomen aan het sportprogramma verbeterede hun cognitieve functie met 10 procent, nam hun concentratie met 33 procent toe en daalden de angstniveaus van de deelnemers met 43 procent. Om dit resultaat te bereiken, bewogen de deelnemers 150 minuten per week – het aanbevolen minimum. Workouts bestonden uit medium-impact cardio-oefeningen en krachttraining.

Hoeveel beweging?

Beweeg je momenteel niet zoveel? Dan overtuigt het onderzoek je wellicht om beweging toch in je dagelijkse routine op te nemen. De deelnemers aan het onderzoek waren zelf namelijk niet superfit. “Veel van de gamers konden niet langer dan een minuut joggen”, licht coach Andrew Kastor toe, die verantwoordelijk was voor het samenstellen van de training. En ja, 150 minuten klinkt misschien veel, maar dat hoef je dus niet op een dag te doen. Als je besluit het over vijf dagen te verdelen, is dat maar 30 minuten per dag. Liever elke dag bewegen? Dan komt het neer op 21 minuten trainen per dag.

Je hoeft je dus niet in het zweet te werken op topniveau. Stevig wandelen, zwemmen of fietsen is al voldoende. Ook een sportschoolabonnement is niet nodig. Je kunt ook een YouTube workout volgen met je eigen lichaamsgewicht. Is te doen, toch?

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook