Nieuwe baan? 6 dingen die je kunt doen voor een goede start

En zeg nooit, maar ook echt nooit: 'Bij mijn vorige baan deden we dat niet zo'.

girl working together offer ideas to each other
happy young business colleagues working in the office

Een sollicitatiegesprek is spannend, maar de eerste dag van je nieuwe baan is misschien wel net zo enerverend. Je wilt een goede indruk maken, je wilt laten zien wat je kunt (zonder je nieuwe collega's te passeren) en je wilt je draai zo snel mogelijk vinden. Wij delen hoe je dat zo soepel mogelijk kunt doen.

Je draai vinden

Goed nieuws! Je hebt een nieuwe baan, congrats! Het betekent dat je tijdens je sollicitatiegesprek een goede en betrouwbare indruk hebt gemaakt bij je nieuwe leidinggevende, maar je wilt natuurlijk ook de rest van het team voor je winnen. En je wilt zo snel mogelijk je draai vinden. Hoewel het per baan verschilt hoe je dat het beste doet, kan het geen kwaad om de volgende zaken in de eerste maand te doen.

Weet dat het oké is om nerveus te zijn

Niet heel lekker kunnen slapen, een droge mond hebben, een gek gevoel in je maag ervaren? Jep, dat zijn zenuwen. En dat is hartstikke normaal. En oké. "Maak ruimte voor anxiety en onzekerheid", adviseert psycholoog Dr. Tara Quinn-Cirillo in gesprek met Huffpost. "Denk terug aan een andere nieuwe situatie en probeer te herinneren hoe je toen omging met die nieuwe ervaring en onthoud dat die gevoelens weer overgaan."

Verdiep je in het bedrijf

Grote kans dat je dit al hebt gedaan voor je op gesprek kwam. Deed je het niet? Dan wordt het hoogtijd om je in te lezen. "Lees je in over het bedrijf, de geschiedenis, de waarden en de cultuur, en check waar het bedrijf de afgelopen jaren aan heeft gewerkt", raadt carrièrecoach Alice Stapleton aan. Ook raadt ze aan om op LinkedIn te kijken welke personen voor het bedrijf werken. Misschien ken je iemand (via via) al. Dat maakt het meteen makkelijker om op de eerste dag een praatje aan te knopen.

Bereid iets voor om over jezelf te zeggen

Je gaat hem hoe dan ook krijgen: de vraag of je wat over jezelf wilt vertellen. "Bereid een korte samenvatting over je achtergrond en je eerdere werkervaring samen", raadt Stapleton aan. "Het is zeer waarschijnlijk dat veel mensen hiernaar zullen vragen, dus zorg dat je een kleine 'elevator pitch' hebt voorbereid."

Maak een goede indruk

Op dag 1 ben je nog erg gefocust op het maken van een goede indruk, maar houd dit ook voor de periode daarna vast. Wees op tijd, draag gepaste kleding en wees vriendelijk tegen iedereen. Quinn-Cirillo benadrukt dat het belangrijk is om iets te dragen waar jij je bovendien comfortabel invoelt. Als alle vrouwen op hoge hakken lopen, kun je de neiging hebben om dit ook te doen. Maar als dit niet jouw ding is, zul je geen zelfvertrouwen uitstralen. Bovendien zijn er zoveel andere nette schoenen, zoals loafers.

Wees een spons

Tijdens de eerste periode bij een nieuwe werkgever komt er vaak enorm veel informatie op je af. Stapletons advies luidt om dat allemaal in je op te nemen als een spons. Luister niet alleen aandachtig, maar schrijf ook dingen op – zeker als je weet dat je iets snel vergeet. Durf vragen te stellen en voorkom dat je overkomt als een know it all. Vermijd altijd de opmerking; 'Bij mijn vorige baan deden we het op deze manier.' Dit kan je collega's behoorlijk tegen de borst stoten. Je werkt daar niet meer en zult je aan moeten passen aan een nieuwe manier van werken. Als je ergens al een tijd werkt kun je natuurlijk wel een suggestie doen.

Leer je collega's kennen

Je collega's spreek je vaak meer dan je vrienden of familie. Een goede band met hen opbouwen kan bijdragen aan je tevredenheid op de werkvloer. Stapleton raadt daarom aan om één-op-ééngesprekken aan te knopen met je nieuwe collega's. Vraag wat ze doen. Daarmee leer je iemand beter kennen, maar je weet dan ook bij wie je kunt zijn als je ergens hulp bij nodig hebt. En accepteer dat het tijd gaat kosten om werkrelaties op te bouwen. "Er is geen onmiddellijke haast om met iedereen bevriend te raken. Zeg ja tegen sociale evenementen of samen lunchen, vooral met degenen waarmee je denkt goed te kunnen opschieten."

Bron: Stylist UK | Beeld: Adobe Stock