6 manieren om je relatie te verbeteren als je partner een workaholic is

Of andersom.
6 manieren om je relatie te verbeteren als je partner een workaholic is

Een workaholic, daar is natuurlijk niks mis mee. Veel passie voor je werk hebben, is een mooie eigenschap. Maar, niet als het je relatie beïnvloedt. Komt jouw werk of die van je partner altijd voor jullie relatie? Dan kunnen deze zes tips misschien wel van pas komen. 

1. Quality time 

Lees ook: Dit gebeurt er met je lichaam als je je baan haat

Het is begrijpelijk als je na een lange dag werken je niet altijd het beste in elkaar naar boven haalt. Het is ook meer dan logisch dat je niet elke avond evenveel tijd voor elkaar hebt. Maar, werk aan de kwaliteit van tijd die jullie wél samen kunnen doorbrengen, ook al is dat niet het romantisch avondje die je in gedachte had.

"Een cliënt van LinkedIn besloot om in de avond met haar familie te lezen. Gedurende 10 minuten leest heel de familie samen, stilzwijgend, en dat heeft haar geholpen om nog even haar werk door te nemen, terwijl ze ook samen tijd met haar familie doorbracht", vertelt Katherine Agostino, executive coach in Silicon Valley.

2. Begrijp elkaars passie 

Als je een relatie hebt met iemand die ongelooflijk gefocust is op zijn of haar carrière en zijn of haar werk niet als 'werk' beschouwt, probeer dit enthousiasme dan te begrijpen. "Bekijk het op deze manier: Je werk en privéleven zijn verschillende dingen, ze concurreren niet met elkaar", zegt Naz Beheshti, een executive wellness coach en consultant die begon als een persoonlijke en executive assistent van Steve Jobs

3. Berg je telefoon op 

"Het is niet te veel gevraagd om af en toe te vragen of je partner zijn of haar telefoon voor een paar uur kan opbergen, zodat je even echt tijd voor elkaar hebt. Praat bijvoorbeeld elke avond minimaal een half uur met elkaar of berg twee avonden per week je laptops en telefoons op", adviseert Elisabeth LaMotte, therapeut en oprichter van het DC Counseling and Psychotherapy Center. 

4. Reflecteer de manier waarop je praat 

Wanneer je gefrustreerd bent, komt niet altijd de beste versie van jezelf naar boven (snappen we). Maar, waarom lelijk tegen elkaar doen terwijl we dat eigenlijk helemaal niet willen?

"Als ik en mijn partner getriggerd worden door kleine dingen, dan proberen we hier een spel van te maken. Het doel is om op een rustige en niet aanvallende manier te discussiëren over de kleine irritaties die we op dat moment hebben. Wel, is het de bedoeling dat we deze problemen niet al té serieus nemen. Op deze manier bespreken we onze gevoelens, laten we onze frustraties eruit en vaak dikken we dit nog even aan zodat we er aan het eind om kunnen lachen", geeft Katherine aan. 

5. Plan uitjes 

Uiteindelijk zou je toch een balans moeten vinden tussen je werk- en privéleven. "Ga er even tussenuit, dit is altijd een goede herinnering aan wat jullie gemist hebben en eigenlijk het meest koesteren. Deze aanpak is meer oplossingsgericht, effectief én plezierig dan het telkens hebben van een serieus gesprek", vertelt Naz. 

6. Stop wat werkenergie in je relatie 

"Benader je relatieproblemen met evenveel kracht en energie als wanneer het een werkprobleem zou zijn. Experimenteer met regels met je partner en kijk wat werkt, en communiceer dan als een gek", adviseert Katherine. "Wanneer je elkaars werk en privéleven respecteert, en elkaars dromen stimuleert, zul je ook gelukkiger zijn en een betere balans vinden", voegt ze toe. 

Bron: Huffpost | Beeld: The Break-Up

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5deab98c07adc', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });