7 dingen die je nog niet wist over het Amerikaanse merk Proenza Schouler

Wist jij dit allemaal?

Lees ook

De zeven dingen die je moet weten over Proenza Schouler, het Amerikaanse modemerk dat in no time een succes werd en nog steeds weet te vernieuwen.

1/ Hoe het begon
De Amerikaanse Jack McCollough en Lazaro Hernandez leerden elkaar kennen tijdens hun modeopleiding aan Parsons School of Design in New York. Voor hun afstudeerproject creëerden ze samen een collectie onder de meisjesnamen van hun moeders: Proenza en Schouler. Et voilà, een merk was geboren.

2/ Barney’s bedankt
Via via kwam de afstudeercollectie onder de aandacht van Julie Gilhart, fashion director van luxe warenhuis Barneys in New York. Ze was zo onder de indruk dat ze besloot de collectie bij Barneys in de rekken te hangen. Minder dan een jaar later showde het ontwerpersduo hun volgende collectie tijdens New York Fashion Week.

3/ Pro-wen-za hoe?!
Je bent niet de enige die geen auw idee heeft hoe je ‘Proenza Schouler’ uitspreekt. De naam is een van de grootste tongbrekers in modeland. De modekenners van Marie Claire helpen je uit de brand: Pro-wen-za Skoe-ler is hoe ’t heurt.

4/ Unieke stijl
De ontwerpen van Proenza Schouler kun je omschrijven als modern en verfijnd met veel oog voor detail. Jack is de dromer van de twee, Lazaro houdt de draagbaarheid van de ontwerpen in de gaten. Wanneer de één zwart wil en de ander wit, kiest het duo voor de middenweg: grijs.

5/ PS1 & PS11
Je hebt misschien niet direct een beeld bij de ontwerpen van Proenza Schouler, maar dikke kans dat je de tassen wel eens voorbij hebt zien komen. De PS1 en PS11 waren vanaf het moment dat ze gelanceerd werden een hit.

6/ Fijn prijsje
Proenza Schouler heeft ook een betaalbare tweede lijn: White Label. De collectie bestaat uit goeie basics met een rauw Proenza Schouler-randje. Gezicht van de collectie is de Franse actrice en it-girl Chloë Sevigny.

7/ Woest aantrekkelijk
Dit jaar lanceren McCollough en Hernandez hun eerste geur. Arizona is vernoemd naar de gelijknamige staat, met haar ruige natuur, avontuurlijke imago en mystieke landschap. Het parfum bevat het romige van de lis, de kop van de cactusbloem en het frisse van sinaasappel en jasmijn. Gepolijst met een cool randje, net als de mode.

Arizona – € 125 (90ml)

 

Lees ook: Dit zijn de 30 lekkerste geuren van het seizoen

Tekst: Marjolein Vermeij | Beeld: Craigh McDean

Laatste nieuws

Zie ook