Beautytrip rond de wereld: dit zijn de trends

Elk continent, elk land zelfs, kent z'n eigen beautytrends, favoriete producten en rituelen.

Elk continent, elk land zelfs, kent z'n eigen beautytrends, favoriete producten en rituelen. Marie Claire's beauty editors uit alle hoeken van de wereld delen hun inside info.

Taiwan

Serieuze zaak
“Veel Taiwanese vrouwen hebben een gecombineerde huid. In ons klimaat – met een hoge luchtvochtigheid – is het niet makkelijk om voor zo'n huid te zorgen. We hebben allemaal drukke levens, en jonge vrouwen nemen skincare erg serieus. Vooral de zorg voor de oogzone is een ding. Geld speelt niet echt een rol zolang een product z'n werk doet”, zegt Sara Lee, deputy editor in chief en beauty director.

Hairdo's
“Taiwanese vrouwen houden van dromerige unicorn-kleuren, zoals pasteltinten en regenboogverlopen. Dankzij technologische snufjes is het mogelijk om ons haartype in deze uitgesproken kleuren te verven. De obsessie met lang haar verschuift langzamerhand en we staan steeds meer open voor nieuwe, kortere coupes.”

Hightech
“We zijn nogal van de cutting-edge skincare technologieën. Bijvoorbeeld fibroblast-plasmatherapie, waarbij een soort elektrische pen gebruikt wordt om de fibroblasten en diepere cellen in de huid te bereiken en een boost te geven. Dat zorgt voor de aanmaak van collageen, een strakkere huid en verbeterde huidtextuur.”

Spaar ze allemaal
“Onze beauty-inspiratie halen we uit Koreaanse dramaseries, waarin de uitgesproken lip een grote rol speelt. Als een Taiwanese vrouw fan is van een make-upcollectie, koopt ze meteen de hele lijn. Sommige vrouwen hebben wel tien verschillende lipsticks in hun tas zitten. Roze en rood zijn het populairst, gecombineerd met wat foundation en gekrulde wimpers.”

Sapje erbij?
“De laatste trend op het gebied van gezondheid is green latte, een groen sapje met een mix van groente en fruit. We blancheren de groenten dertig seconden en blenden alles daarna, zodat het drankje niet te koud is.”

Brazilië

Selfcare
“Voor jezelf zorgen is belangrijk voor Brazilianen. Ik zie daarin veel invloeden van onze inheemse roots. Denk aan een kruidenbad en thee-treatments, maar ook healers worden hier steeds populairder”, zegt beautycolomnist Stephanie Ribeiro.

Trotse krullen
“Tien jaar geleden was het nog uniek om een donkere vrouw te zien in de mainstreammedia. Totdat de Braziliaanse actrice Taís Araújo in de spotlights kwam. Zij inspireerde mij om te stoppen met het straighten van mijn haar en mijn krullen vol trots te dragen. Andere bronnen van inspiratie zijn Solange Knowles en Tracee Ellis Ross.”

Glitters en feest
“Braziliaans carnaval is het event van het jaar. Mensen gaan de straat op in weinig kleding en met véél glitter en make-up. We dansen, drinken en hebben lol.”

Zorg voor je huid
“Huidverzorging is belangrijk onder influencers en in de Braziliaanse media. Mensen zoeken vooral goede, natuurlijke producten. Het all-natural merk Mona werd afgelopen fashion week veel gebruikt.”

Natuurlijke ingrediënten
“Braziliaanse vrouwen houden van uitgesproken oogmake-up – ik gebruik zelfs lipstick op mijn oogleden. Natuurlijke en vegan make-up winnen aan populariteit. We wonen in een land met veel biodiversiteit en het is mooi om te zien dat die ingrediënten worden ingezet.”

Cultuurshift
“Cultureel gezien wordt lang haar in Brazilië mooi gevonden, maar zelf draag ik mijn haar kort. Grote beautymerken ontwikkelen steeds meer producten voor textured hair, vooral formules voor vrouwen die in het proces zitten van teruggaan naar hun natuurlijke textuur.”

Turkije

Badderen
“Een Turks bad – wij noemen dat een hammam – heeft veel voordelen voor de huid. Na 10 tot 15 minuten in de hoge temperatuur en de vochtige omgeving wordt je huid zacht en geëxfolieerd”, zegt Damla Suay Lü, beauty & wellness editor.

Kleur!
“Turkse vrouwen voelen zicht graag zelfverzekerd, sexy en mooi. We houden van zware make-up, levendige kleuren lipstick en uitgesproken nagels. En ik draag graag gekleurde eyeliner, vooral in de zomer.”

Boxing time
“Kickboksen is fantastisch. Na elke training voel ik me sterker dan toen ik binnenkwam. Ik heb er vooral ook sterkere schouders door gekregen.”

Signature scent
Coco Mademoiselle van Chanel is mijn favoriete geur. Ik draag het al tien jaar en krijg nog steeds complimenten. Ik vind het vooral fijn dat de geur lang blijft hangen.”

Modern manicure
“Ik ben dol op moderne versies van de klassieke French manicure. Bijvoorbeeld met een double-tip of een verloop in kleur. De trend van lange nagels blijft maar doorzetten, maar ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee.”

Muze
“De stijl van supermodel Malgosia Bela is simpel en masculien doch elegant. Alsof ze er niet veel moeite voor doet, heel naturel. Dat geldt ook voor Rebecca Leigh Longendyke. Ze is mijn beautymuze vanwege haar supernatuurlijke look.”

Verenigde Staten

Alles kan
Anything goes qua beauty in de Verenigde Staten. Dat klinkt misschien niet erg specifiek, maar in 2020 is het echt het geval. Alle regels van de afgelopen decennia zijn verdwenen. Een gezicht volgeplakt met glittersteentjes of helemaal make-uploos: we rocken het allebei”, vertelt Taylore Glynn, associate beauty & health editor.

Geweldige geur
“De laatste tijd ben ik into Frederic Malle’s geur Music for a While. Verslavend lekker: kruidig en androgyn door de lavendel die je als eerste ruikt, daarna sexy door een vleugje vanille en ananas. Ik word erop aangesproken op straat, en Uber-chauffeurs zetten de muziek zachter om te vragen welke geur ik draag.”

Budget
“Ik kom zelden mensen tegen die trouw blijven aan één huidverzorgingsmerk. Iedereen die ik ken – beauty-experts incluis – heeft een routine waarbij high-end merken hand in hand gaan met producten van de drogisterij.”

Wellness
“Iedere dag poppen nieuwe cross-fit-lesjes op. Work-outs als Switch Playground combineren intervaloefeningen met apparaten, zodat je hartslag flink omhoog gaat en je aan meerdere spiergroepen werkt.”

Work-to-play-look
“Als ik vanuit werk door moet naar een afspraak, ga ik voor een dewy, naturel huid met een neon accent op mijn ogen. Als ik me sexy wil voelen voor een date, of krachtig voor een belangrijke meeting, draag ik een goeie zwarte eyeliner. Die van Dior is heel inky en blijft perfect zitten.”

Moderne manicure
“Favoriet is het design dat ik heb omgedoopt tot de ‘dirty French’, een edgy variant van de French manicure. Bijvoorbeeld een nude nagel met een metallic randje of zorgvuldig geplaatste glitters, om een klassieker moderner te maken.”

Nederland

Niet te gek
“Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Die nuchtere Hollandse mentaliteit sijpelt door in onze beautyroutine. We vinden het belangrijk om goed voor onze huid te zorgen, maar het moet niet te ingewikkeld worden, en producten moeten bovendien doen wat ze beloven. Reiniger, serum en crème, that’s it“, zegt beauty editor Marjolein Vermeij.

Naturel look
“Qua make-up gaan we vooral voor een egale, stralende huid. Daar mag best foundation aan te pas komen, maar die moet er niet te dik bovenop liggen. Gelukkig zijn er anno 2020 genoeg producten die aan onze wensen voldoen. Verder: mooie wenkbrauwen – ingevuld met een potloodje, in model geborsteld met een gel – en een lik mascara.”

Dol op fris
“Voor mijn werk mag ik de nieuwste geuren als eerste testen. Ik wissel vaak van parfum en heb dus niet één signature scent. Al kom ik altijd weer terug bij Les Eaux de Chanel Paris-Biarritz en Maison Margiela’s Beach Walk. Die zijn fris, een beetje citrusachtig en niet te overheersend.”

Fitte bedoening
“Sinds de opkomst van concepten als OneFit en ClassPass nemen we geen genoegen meer met één sportschool. We willen flexibiliteit en keuzevrijheid. Zelf heb ik een abonnement bij Robby Nelson Training Club in de Amsterdamse Pijp, daar volg ik HIIT-trainingen met elementen van kickboksen. Die wissel ik af met hot yoga en spinningklasjes via ClassPass.”

Hollands glorie
“Ik zie steeds meer leuke merken van eigen bodem. Marie-Stella-Maris ken je waarschijnlijk van de mooie waterflessen, maar ze hebben ook heerlijke douchegels en bodylotions. Het Nederlandse beautyplatform the Coucou Club verkoopt een selectie coole merken uit het buitenland, gemixt met eigen producten. Alles even Insta-proof en hebberig makend.”

Dit artikel verscheen in het zomernummer van Marie Claire 2020, die je 'HIER' kunt nabestellen.

Bron: Maya Allen | Beeld: BSR

Laatste nieuws