doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

5 tips voor de verzorging van je huid

Wie wil er geen gezonde, glanzende huid?
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
huidverzorging

Wie wil er geen gezonde, glanzende huid? Met onderstaande vijf tips zit het met jouw huidverzorging wel snor.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

1. Maak van reinigen en hydrateren een routine

Je hebt het ongetwijfeld vaker gehoord: ga niet naar bed zonder je make-up eraf te halen. En uiteraard hebben we er allemaal wel eens geen zin in. Probeer dit echter zo min mogelijk te laten voorkomen en maak er een vast routine van. Reinigen is namelijk een van de belangrijkste onderdelen van je huidverzorgingsroutine. Als je huid niet goed gereinigd is, kan deze ’s nachts niet goed herstellen. Gebruik het liefst een reinigingsmelk en toner en geen reinigingsdoekjes, die zijn namelijk niet mild genoeg. Na het reinigen breng je een nachtcrème aan. Veel mensen gebruiken simpelweg hun dagcrème voordat ze naar bed gaan, maar dat is niet ideaal. Er zitten namelijk andere bestanddelen in een dagcrème dan in een nachtcrème.

Overdag ga je uiteraard wel voor een hydraterende dagcrème. Voordat je de nodige producten koopt, bepaal je eerst wat voor huidtype je hebt. Heb je een droge, vette of gemengde huid? Voor een optimaal resultaat kies je voor producten die passen bij jouw huidtype. Gebruik het liefst neutrale huidproducten zonder parfum en allergenen. Je kunt bijvoorbeeld eens een kijkje nemen in het huidverzorgingsassortiment van Clinique of Vichy. Als je eenmaal de juiste verzorgingsproducten in huis hebt, moet je niet vergeten dat je die niet al te lang kunt bewaren. Er zit namelijk een houdbaarheidsdatum aan verzorgingsproducten. Je hoeft dit overigens niet in de winkel te kopen: er bestaan natuurlijke huidverzorgingsproducten die je gewoon in de koelkast hebt liggen.

2. Scrub regelmatig

Door te scrubben, verwijder je de dode huidcellen. Daarom zal je huid na het scrubben fijn aanvoelen. Bovendien zorgt het voor minder puistjes en zal je sneller bruin worden. Scrubben is zowel voor het lichaam als het gezicht aan te raden, maar gebruik daar niet dezelfde scrub voor. De huid op je gezicht is heel gevoelig, waardoor je een speciale gezichtsscrub nodig hebt. Scrubben is een onmisbaar onderdeel van je huidverzorgingsroutine, maar doe het niet te vaak. Dit kan namelijk zelfs weer slecht voor je huid zijn. Hoe vaak het precies gewenst is, hangt af van je huid. Een vette huid mag vaker worden gescrubd dan een droge huid. Dit kan uiteenlopen van twee keer per week tot twee keer per maand.

3. Bescherm je huid tegen de zon

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_middle_article');

Hoewel zonlicht kan zorgen voor een mooi zongebruind kleurtje, doet het ook vele slechte dingen voor je huid. Zo draagt het bij aan de huidveroudering. Bescherm je huid niet alleen als je bewust gaat zonnen, want ook ongemerkt heeft de zon invloed op je huid. Smeer je goed in met zonnebrandcrème en draag bij voorkeur een hoed of pet als je in de volle zin zit. Probeer ook altijd te voorkomen dat je verbrandt, daar knapt je huid allesbehalve van op. Kies daarnaast voor een dagcrème met SPF, ook in de winter. SPF beschermt je huid namelijk tegen uv-straling.

4. Let op je doucherituelen

Toegegeven: het kan af en toe heerlijk zijn om heel heet te douchen. Echt goed voor je huid is het echter niet. Zeker als je een droge huid hebt is dit geen fantastisch idee. Je huid droogt er namelijk alleen maar verder van uit. Daarnaast is het goed om koud af te douchen. Het is even doorbijten, maar je huid wordt er wel glad en strak van. Na het douchen droog je je huid zachtjes af met een handdoek. Wees daarbij absoluut niet te ruw.

5. Zorg voor een gezonde leefstijl

Huidverzorging komt deels van binnenuit. Een gezond voedingspatroon draagt namelijk flink bij aan een glanzende huid. Vooral voldoende groente en fruit kunnen wonderen doen. Ongezonde snacks zijn juist weer funest voor je huid. Ook is het drinken van water, gemiddeld 1,5 tot 2 liter per dag, broodnodig voor een gezonde huid. Het behoeft ook vast geen uitleg dat je sigaretten beter links kan laten liggen.

Daarnaast is een goede nachtrust belangrijk. Hoeveel uren slaap je nodig hebt verschilt enigszins per persoon, maar in principe is dat tussen de 6 en 8 uur. Als je slecht hebt geslapen, zie je dat vaak meteen aan je huid terug. Tot slot is het raadzaam om voldoende te bewegen. Sporten stimuleert de bloedcirculatie, wat weer goed is voor je huid. Probeer een sport te zoeken die je echt leuk vindt, zodat je het makkelijker volhoudt.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');