Dit zijn de échte redenen waarom je niet genoeg slaapt

Niets cafeïne overload of een teveel aan mobieltjes en andere schermen! Heel simpel, op een rijtje, de écht redenen waarom je niet genoeg slaapt.

Lees ook

Oops…

Weinig slaap heeft vaak als gevolg dat je bepaalde (stressvolle) omstandigheden niet kunt managen. En vermoeidheid is niet het enige probleem waar je mee komt te zitten. Een slaap-vrije nacht zorgt er ook vaak voor dat je versuft, klungelig en vaak ook nét wat emotioneler bent dan normaal (denk: sneller geïrriteerd, maar álles lijkt ook écht minstens 10 keer zo ernstig te zijn).

En ondanks dat je denkt te weten waar dit aan ligt en hoe je het dus kunt voorkomen (logisch: geen mobieltjes en laptops voor het slapen gaan, minderen met die cafeïne, rust nemen vóór het slapen gaan), lijkt het soms vooralsnog een mission impossible om in slaap te komen. En we weten nu ein-de-lijk waarom. De echte problemen zitten ‘m namelijk in jouw gewoontes die niets te maken hebben met het slapen. Drie redenen waarom jouw plafonddiensten zo vaak voorkomen, op een rijtje!

1 Je dag heeft de touwtjes in handen
Een gebrek aan structuur in jouw dagen zorgt ervoor dat je erg kwetsbaar bent voor afleidingen en eisen van anderen. Het gevolg? Jouw dag heeft de touwtjes in handen. In plaats van dat jij bepaalde wat je ging doen, heb je alle dingen voor anderen gedaan, wat erin resulteert dat jij in de nacht pas kunt beginnen met je eigen projecten. Zeg maar gedag tegen een fijne nachtrust.

Wat je hier het beste aan kunt doen? Stel prioriteiten! Voor je de dag begint: stel een goede agenda op voor wat je allemaal thuis en op kantoor wil bereiken die dag. Het is het beste om dit te doen vroeg in de ochtend of in de avond ervoor (mits je niets te doen hebt, anders resulteert het natuurlijk weer in een slapeloze nacht), wanneer je nog niet gebombardeerd bent met vragen van anderen. Je prioriteiten kunnen bijzonder simpel zijn (denk: cadeautje kopen voor je kleine nichtje), maar tóch zullen ze je beter helpen de dag door te komen, in plaats van vuurtjes blussen die gedurende de dag opkomen waaien.

2 Je negeert wat je nou écht dwars zit
Als je gedurende de dag niet de tijd neemt om die probleempjes op te lossen op kantoor, of die discussie uit te spreken met je lover, zullen deze gevoelens in de avond gaan knagen en je wakker houden. Dit kan zelfs leiden tot angst en slapeloosheid.

De oplossing? Zorg ervoor dat je tien minuten per dag aan zelfreflectie instelt. Bedenk op deze momenten wat er on your mind is en hoe je dit het beste kunt oplossen. Schrijf dit op, zodat je later (in the heat of the moment) ook nog weet wat jouw plan van aanpak was.

3 Je denkt dat je wel kunt functioneren met minder dan zes uur slaap
Veel mensen die leiden aan slapeloosheid zijn ondertussen verdoofd voor hoe moe ze eigenlijk zijn. Maar pas op: dat griepje dat je opgelopen hebt, die kilo’s die erbij gekomen zijn of die mini mental breakdown van laatst kunnen allemaal gevolgen zijn van je slaaptekort, ookal merk je het niet gelijk!

Ideaal zou natuurlijk zijn als je er tóch voor kunt zorgen dat je die acht uurtje slaap per nacht kunt pakken. Je zult misschien niet dírect verschil merken, maar langzaamaan ga je zeker verschil merken, neem dat maar van ons aan! Leg de focus op langer slapen en gebruik dat als motivatie om dit consequent voort te zetten!

Bovenstaande tips werken natuurlijk pas écht goed als je kamer ZO donker is >

Laatste nieuws

Zie ook