3 tips om je beter te voelen na een break-up

Heftige break-up? Volgens onderzoek moet je deze drie dingen moet je doen om je beter te voelen.
3 tips om je beter te voelen na een break-up

Jammeren een no go? Nee hoor!

Relatie verbroken? Heb vertrouwen; recent onderzoek van de Saint Louis University toont aan dat je fysiek geprogrammeerd bent om door te gaan en er uiteindelijk zelfs beter van te worden. Wat je tot die tijd moet? Doen alsof de wereld van jou is, lekker jammeren na je break-up en ontsporen (mét wetenschappelijke rechtvaardiging, booyah!).

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat je sneller over een relatie heen komt, als je op zoek gaat naar jezelf. Dat doe je door (1) te reflecteren op wie jij was tijdens je relatie en (2) je vervolgens lekker op je nieuwe 'single' zelf te focussen en proactief te ontdekken wie jij bent zónder je ex. Laat de wereld even schaamteloos om jou draaien en boek bijvoorbeeld eindelijk die reis naar Afrika, geef je op voor bokslessen – zoals al eeuwig op je bucket list staat – en zoek situaties op waarin je nieuwe mensen leert kennen. Dit is you-time, en daar doe je precies mee wat jíj wilt.

Al dat gejammer en tig keer hetzelfde verhaal vertellen, dat maakt je geen zeurkous maar een survivor. Recent onderzoek van de Northwestern University in Illinois en de University of Arizona wijst namelijk uit dat jammeren en uitvoerig verslag doen van je emoties daadwerkelijk helpen om je break-up te verwerken. Dat komt doordat je door veel over je liefdesverdriet te praten, een duidelijker beeld van jezelf krijgt (wat top is; zie punt 1).

Niet dat je nu compleet bananas moet gaan en een Elvis-kuif of twaalf katten moet nemen, maar een beetje ontsporen (bijvoorbeeld een week lang series bingen en macarons eten) is best oké. Uit het eerdergenoemde onderzoek van de Saint Louis University blijkt dat de hersenen van iemand met liefdesverdriet overeenkomsten vertonen met die van een verslaafde die aan het afkicken is van cocaïne. Dus mocht je een beetje uit je doen zijn en je mesjokke gedragen, dan is dat volkomen begrijpelijk.

We sluiten af met een troostend feitje: hoe lang je zelf ook denkt nodig te hebben om je liefdesverdriet te verwerken, volgens een onderzoek dat werd gepubliceerd in het Amerikaanse magazine The Journal of Positive Psychology duurt het gemiddeld toch echt ‘maar’ elf weken. Aftellen maar.

 Zo ga je als vrienden uit elkaar >

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5df107a9ab6fc', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });