Carrièretip: zo gebruik je als ondernemer het web

Wat we allemaal willen weten is: hoe gebruik je het web voor je eigen bedrijf? Wat zijn dé netwerkgroepen waar je als ondernemer lid van moet zijn op

Wat we allemaal willen weten is: hoe gebruik je het web voor je eigen bedrijf? Wij spraken met de Senior Marketing Manager van Linkedin: Petra van der Vet (36). Met deze tips maak jij een online heldin van jezelf.


Wat zijn dé netwerkgroepen waar je als ondernemer lid van moet zijn op Linkedin?
‘Ik zou meteen lid worden van groepen voor starters in het midden- en klein bedrijf. Verder zou ik me aanmelden voor groepen binnen je eigen industrie, (de pr bijvoorbeeld) zodat je de laatste trends en nieuwtjes kunt uitwisselen.’

Welke online tips en tricks heb je nog meer?
‘Zet naast je eigen pagina een companypage op, en link beide pagina’s aan elkaar. Houd een blog bij, wissel tips uit via de netwerken waar je lid van bent. En zet op je companypage zoveel mogelijk info die jouw doelgroep graag wil zien.’

Jouw Linkedin-profiel is één grote elevator pitch. Wat zijn je trucs?
‘Het allerbelangrijkste: houd het persoonlijk (in de ik-vorm), beschrijf kort je vaardigheden en je successen. Mensen willen zien wat je hebt gedaan en wat je kan. Verder geldt: hoe persoonlijker je elevatorpitch overkomt, hoe sterker. En maak je profiel honderd procent compleet: dat zorgt voor betere vindbaarheid. Opdrachtgevers zoeken op vaardigheden of opleiding. Dus als jij die niet invult, kunnen ze je niet vinden.’

Op je profielfoto heb je een strenge bob, in het echt een krullende bob. Mag je online een beetje liegen over hoe je eruit ziet?
‘Ik heb verschillende haarstijlen: voor een feestje, zoals de Marie Claire Starters Award, mag het iets frivoler en dus krullend. Het zakelijke gezicht toon ik op mijn profielfoto en naar belangrijke business meetings. Het hebben van een goede profielfoto geeft je trouwens zeven keer meer kans om gezien te worden.’

Hoe manage je je netwerk in the cloud? Do’s en don’ts?
‘Als iemand een nieuwe baan heeft, feliciteer je diegene daarmee. Zo kom je op een positieve manier op hun netvlies. Post leuke nieuwsfeiten en like en/of comments bij anderen. Zo krijg je meer contact met je netwerk.’

Stel, ik ben ondernemer en ik wil met jou linken. Wat moet ik doen?
‘Stuur me een uitnodiging en zet erbij waarom je met mij wilt linken en hoe je denkt dat wij elkaar aan beide kanten kunnen helpen.’

Laatste nieuws