doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Ai: je kunt oververmoeid raken door het staren naar je beeldscherm

En zo pak je het aan.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
oververmoeid beeldscherm

Sinds de corona-uitbraak brengen we meer tijd online door dan ooit tevoren. Om contact te maken met de buitenwereld heb je je telefoon, tablet of laptop nodig. En als je even wil ontspannen, dan komt je tv-scherm al snel in aanmerking. Niet zo gek dus dat je schermtijd meer dan daarvoor is. Maar wist je dat dit ook nadelen kan hebben?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Digitale vermoeidheid

De symptomen van digitale vermoeidheid lijken op de tekenen van een burn-out, denk aan stress, frustratie en hoofdpijn. Vaak gaan deze klachten ook gepaard met gevoel van uitputting en negativiteit ten opzichte van je baan. Dat deze mentale en fysieke symptomen niet nieuw zijn, komt niet geheel als een verrassing. Met de extra druk van thuisonderwijs, thuiswerken en een agenda vol met videogesprekken is het lastig om hier een goede balans in te vinden.

Maar je scherm is hier niet de enige boosdoener. Wat dan nog meer? Je apparaten die altijd aan staan gecombineerd met je eigen altijd 'aan' voor werk mentaliteit. Dit kan je stressniveau flink verhogen, ongeacht je nu op kantoor of aan je eigen keukentafel zit.

Sluit de dag goed af

Wat de oplossing kan zijn? In plaats van je scherm uit te zetten en het risico te lopen dat je je werkverplichtingen uit de weggaat, is het beter om grenzen tussen je werkleven en je privéleven te stellen. Doordat thuiswerken de norm is, voelt het alsof je nooit klaar bent met werk. Die deur die je op kantoor achter je dichttrekt is er voor je gevoel niet in je eigen huis. Hoe je dit gevoel dan wél kan krijgen? Door het einde van de dag af te sluiten door bijvoorbeeld een wandeling te maken, te trainen of een wekker te zetten.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_middle_article');

Denk aan je lichaamshouding

Het is belangrijk dat je home office zo ingericht is dat je daar goed kunt werken. Als je dit niet hebt, dan zul je al gauw merken dat je je hoofd snel kantelt om naar het scherm te kijken, wat weer kan leiden tot rugklachten, vermoeide ogen en andere kwaaltjes.

Hoe je je houding kunt verbeteren? Door het aanschaffen van een goede stoel, een bureau en een ergonomische muis. Mocht dit buiten je budget vallen, zet dan je scherm wat hoger door je laptop bijvoorbeeld op een stapel boeken te leggen. Of gebruik je aanrechtblad en ga staan.

Neem genoeg pauzes

Om werkstress en je videogesprekken wat draaglijker te maken: las pauzes in. Je gebruikelijke routine kan zijn verdwenen sinds je thuiswerkt, maar pauzes zijn écht belangrijk. Plan deze dan ook in en gun jezelf even een break. Je hebt misschien het gevoel (nu je nergens heen kunt) dat je constant online moet zijn, videogesprekken achter elkaar moet voeren en direct op e-mails moet antwoorden. Maar dat is op kantoor (vaak) ook niet zo. Neem dus een time-out, waar je ook bent.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');