doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Met deze tips maak je het thuiswerken een stukje makkelijker

Grote kans dat je al een jaar vanuit huis werkt. Enne, dat hakt er behoorlijk in.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
thuiswerk tips

Grote kans dat je al een jaar vanuit huis werkt. Dacht je ook dat dit een tijdelijke regeling zou zijn? You're not the only one! Het thuiswerken hakt er voor velen dan ook behoorlijk in. Zoom-meetings zijn vermoeiend, je hebt eerder last van rug- en nekklachten en dat solo werken brengt ook een portie eenzaamheid met zich mee.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Confronterend

Ook journaliste en podcastmaker Rebecca Seal werd hiermee geconfronteerd. Al elf jaar werkt ze vanuit huis en het duurde maar liefst zes jaar (toen ze ongelukkig en uitgeput was) toen ze zich realiseerde dat het anders moest. "Ik dacht niet na over wat ik nodig had, wat mijn lichaam nodig had en wat mijn hersenen nodig hadden om alles te vervangen wat ik niet meer had."

De journaliste deed wat onderzoek en kwam er al snel achter dat er heel weinig ondersteuning en informatie is voor mensen die worstelen met 'solo werken'. Bij thuiswerken ontbreekt vaak het ondersteunde systeem, de grenzen en de sociale sfeer die je bij een kantoorleven wél hebt. Daarom een paar tips die het thuiswerken gemakkelijker maken en die ervoor kunnen zorgen dat je gezond bezig bent.

1. Vind nieuwe manieren om contact te maken

Door de pandemie is het onmogelijk geworden om veel mensen om je heen te hebben, maar Seal raadt aan om wél tijd vrij te maken voor mensen in je directe kring. Denk aan een rondje wandelen, een koffie to-go halen of ga op een bankje in het park zitten en bekijk de mensen die langslopen.

"Een van de dingen die we vaak vergeten te onthouden, is dat het psychologisch waardevol is om dingen te ondernemen. Alleen al het zien van een ander gezicht en het voeren van een kort gesprek is een meetbare manier om je welzijn te verbeteren", aldus Seal tegen Stylist.

Ook geeft ze aan om zoveel mogelijke sociale interactie in je dag te stoppen. "Probeer naar buiten te gaan wanneer je kunt."

2. Bellen en wandelen

De kleine momenten zijn van belang en daarom is het belangrijk om regelmatig contact te hebben met vrienden en/of familieleden. Dit kan via Zoom, een telefoontje of door te appen.

"Ik probeer er een paar keer per week aan te denken om tijd vrij te maken voor een telefoontje met de mensen die ik nu niet kan bezoeken. Het kan moeilijk zijn om dingen te doen als je je eenzaam voelt, maar probeer te onthouden dat je hiermee de eenzaamheid van anderen ook kunt verlichten."

Tip van de redactie: maak een ommetje tijdens je pauze en bel dan met een vriend(in), collega of familielid. Zo ben je toch even buiten en spreek je direct ook iemand die veel voor je betekent.

3. Werk in een lichte omgeving

Dat zonlicht invloed heeft op je mentale gesteldheid, wist je waarschijnlijk al. Daarom is het van belang om dicht bij een raam te zitten tijdens het thuiswerken.

"Het lichtniveau in een normaal huis daalt heel snel naarmate je verder van het raam vandaan gaat zitten. Als je dicht bij een raam kunt werken, krijg je toch nog semi-normaal daglicht tot je. Dit is belangrijk, omdat we niet zoveel buiten komen als normaal en we dus niet echt de doses daglicht krijgen die onze hersenen nodig hebben", aldus Seal.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');