Dit is de beste manier om met het imposter syndrome om te gaan

75 procent van de vrouwen met een leidinggevende functie heeft hier weleens last van gehad.

Heb je net een nieuwe positie bemachtigd, maar het gevoel dat je een 'bedrieger' bent en dat je helemaal niet geschikt bent voor de functie? Grote kans dat je dealt met het imposter syndrome. En dat terwijl jij hartstikke capabel bent. Dus hoe kunnen we het beste omgaan met dat gevoel?

Over het syndroom

Iemand met het imposter syndrome heeft het gevoel dat zij een fraudeur op de werkvloer is en dat collega's elk moment door kunnen hebben dat zij niet geschikt is voor de baan. We hebben het even specifiek over vrouwen. Het is heus niet zo dat alleen zij hiermee te maken krijgen, maar het komt wel vaker bij vrouwen voor. Zo blijkt uit onderzoek, gepubliceerd in HR Magazine, dat mannen 18 procent minder kans hebben op het imposter syndrome.

Trucje

Uit een ander onderzoek, gepubliceerd in Journal of Vocational Behaviour, blijkt dat je met een heel simpel trucje het imposter syndrome (deels) de kop in kunt drukken. Voor het onderzoek werd gekeken hoe 213 professionals omgingen met het imposter syndrome. Hieruit bleek dat deze mensen het beste met de imposter-gevoelens konden dealen als ze hierover spraken met vrienden en familie buiten hun professionele kring. Social support was volgens de onderzoekers de effectiefste manier om die gevoelens te verminderen.

Vrienden en familie helpen ons om nieuwe perspectieven te vergaren en helpen ons onze waarde in te zien, zo stellen de onderzoekers. Ook kunnen zij ons neutrale perspectieven geven, juist omdat we niet met hen werken. Het kan dus nooit kwaad om jouw gevoelens met vrienden en familie te bespreken.

Uit de ervaring

Het imposter syndrome kan iedereen overkomen. Dr. Kaouthar Darmoni, CEO van Atria, het kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, kan daarover meepraten. “Het maakte me onzeker en ik raakte erdoor uit balans”, vertelt Kaouthar daarover in een gesprek met J Label. “Ik kom uit Afrika, een van de armste continenten. Ik kom uit een Arabische cultuur. Ik kom uit een islamitische cultuur, een deel van me is zwart, ik stam af van slaven. Ik ben een vrouw, dus dat zijn zoveel layers. Ik moest bewijzen dat ik het waard ben om die baan te krijgen. Ik was altijd overqualified voor welke baan ik ook maar heb. Altijd. Het heeft lang geduurd voordat ik me realiseerde dat het niet aan mij ligt.”

De knop ging bij Kaouthar om, toen ze besefte dat het niet aan haar ligt, maar aan het systeem waarin we leven. Toen dit besef kwam, kon ze de imposter-gevoelens loslaten. Daarnaast putte ze ook kracht uit kleding. “Wat mij vertrouwen geeft, is schoonheid. Daarom vind ik kleren ook zo belangrijk.” Want, zo vervolgt de CEO, we maken ons op voor een date, maar waarom niet voor ons werk? Iets waar we vaak acht uur per dag mee bezig zijn. “Kleding vind ik een heel belangrijke inspiratie voor creativiteit en schoonheid en sensualiteit.”

Financiële vrijheid door een passie voor kleding

Met de campagne WE ARE CONNECTED laat J LABEL in samenwerking met Mumster zien hoe kleding vrouwen wereldwijd kan verbinden. De campagne bestaat uit een korte documentaire en een videoserie met bekende sterke vrouwen, waaronder Kaouthar Darmoni. Ook zij bekeek de documentaire We Are waarin twee vrouwen uit India en Roemenië worden gevolgd die de kleding voor de collecties van J LABEL maken. Sunita en Millie zijn vrouwen die de kleding voor het merk met liefde maken. Ze krijgen eerlijk betaald voor hun werk en dat maakt de vrouwen financieel onafhankelijk.

“Onafhankelijkheid is essentieel”, vindt Kaouthar. “Het is essentieel dat je economisch onafhankelijk bent. Het is essentieel dat wij vrouwen stimuleren om economisch onafhankelijkheid te zijn, want daar zit de echte vrijheid.” Sunita ervoer zelf dat dit een uitspraak is die echt opgaat. “Het wordt als immoreel gezien als vrouwen werken of iets buitenshuis doen. De maatschappij verandert erg langzaam, dus ik moest sterk zijn om dit te doen”, vertelt ze over haar werk. Maar haar financiële status inspireerde anderen. “Omdat ik werk, krijgen andere vrouwen in mijn familie geleidelijk de kans om ook te werken. Ze worden geïnspireerd door mij. Ze zeggen: Als zij het kan doen, dan gaan wij het ook doen!”

Bekijk hieronder zelf ook de documentaire WE ARE, geregisseerd door Barbara de Baare.

Bron: Stylist UK, HR Magazine, J Label | Beeld: Cottonbro | Video: J Label

Laatste nieuws