Haal alles uit je onderneming met e-mailmarketing

Marie Claire tipt.

Lees ook

Steeds meer vrouwen in Nederland beschikken over een eigen bedrijf, zelfs ondanks de coronacrisis. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er in 2020 maar liefst 68 duizend nieuwe ondernemingen zijn opgericht in ons land. Wow!

Heb jij het afgelopen jaar ook een eigen onderneming opgezet? Gefeliciteerd! Misschien kun je, juist nu er zoveel bedrijven zijn, wel wat hulp gebruiken om je online zichtbaarheid te vergroten. Daarom geven we je in dit artikel enkele tips om alles uit je bedrijf te halen met e-mailmarketing. Girlpower!

Wat is e-mailmarketing precies en wat zijn de voordelen?

Wanneer je nog niet zo lang bezig bent met ondernemen, kan het maar zo zijn dat je geen idee hebt wat e-mailmarketing precies is. No worries – we leggen het je graag uit. E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij een bericht via de mail direct naar een ontvanger wordt gestuurd. Denk hierbij aan een online folder, een nieuwsbrief vol leuke nieuwtjes en links of een mail met aanbiedingen. Bij deze vorm van marketing wordt alleen gebruik gemaakt van e-mail als kanaal; verder niet.

Wat zo voordelig is aan e-mailmarketing is dat het interessant is voor ieder bedrijf; of je nu een zzp’er bent of over een groter bedrijf beschikt. Het grootste voordeel van deze vorm van marketing is namelijk dat je je klant persoonlijker benadert. Daarnaast kan vrijwel iedereen aan de slag gaan met e-mailmarketing. Vandaag de dag vind je diverse soorten software die heel toegankelijk is. Neem bijvoorbeeld de Flexmail email marketing tool – kwalitatieve software waarmee je binnen no time je eerste mailing of nieuwsbrief verstuurt. Een kind kan de was doen.

Houd je doelgroep in gedachten bij e-mailmarketing

Het belangrijkste onderdeel bij e-mailmarketing is je doelgroep. Houd je publiek altijd in gedachten wanneer je een mailing, nieuwsbrief of mail met nieuws samenstelt. Het gaat er hierbij niet om wat jij interessant vindt, maar wat de lezer interessant vindt om te lezen. Natuurlijk kun je er hierbij wel alles aan doen om je bedrijf zo goed mogelijk in de spotlight te zetten. Bedenk wat je publiek heeft aan de nieuwsbrief en waarom ze zo’n mailing zouden willen openen. Je kunt je publiek en wat zij leuk vinden het beste bepalen aan de hand van het versturen van een nieuwsbrief. Achteraf kun je in je statistieken namelijk heel goed zien waar wel en waar niet op geklikt wordt. Ook heb je inzicht in hoe vaak mensen je mailing openen en hoe lang ze erover doen om de tekst te lezen.

Kom met interessante en kwalitatieve content

Daarom is het ook belangrijk om met écht interessante content te komen. Je weet waarschijnlijk zelf wel hoe het is om iedere dag een volle mailbox te hebben. Grote kans dat je veel niet-interessante mailtjes niet eens opent. Dat is goed om te weten wanneer je aan de slag gaat met e-mailmarketing. Zorg er daarom voor dat je met clickbait komt; mailtjes met een onderwerp waar men op wil klikken. Let er wel op dat dit onderwerp geen leugens bevat over je carrière, webshop of onderneming. Je moet uiteraard wel waar kunnen maken waarmee je pronkt. Kies dus voor leuke, goede en waardevolle teksten waar je publiek echt wat aan heeft.

Verkooppraatjes in de mailing? Liever niet

Het is heel aantrekkelijk om een nieuwsbrief of mailing vol te gooien met verkooppraatjes. Je wilt immers wel dat jouw publiek het liefst een dienst of product bij je afneemt. Toch moeten we je in dat geval tegenhouden. Tenzij je een online folder verstuurt met aanbiedingen zit vrijwel niemand te wachten op een mailtje vol verkooppraat. Je publiek wil het liefst getriggerd worden om iets leuks te lezen, zoals een artikel met een waardevolle inhoud of tips en tricks binnen de branche waarin je werkt. Focus daarom altijd op content en laat promotie als het even kan achterwege. Uiteraard mag je wel doorlinken naar je website en socials, maar dit moet niet het hoofdonderwerp worden van de mail.

Vergeet niet om afbeeldingen en links toe te voegen

Die links mogen er dus zeker wel in zitten. Dat moet eigenlijk ook wel, aangezien je uiteindelijk meer zichtbaarheid voor je klanten wilt creëren. Om je nieuwsbrief of mailing helemaal af te maken, moet je niet vergeten om leuke en interessante afbeeldingen toe te voegen. Hoewel de inhoud qua tekst het meest belangrijk is, vinden mensen het ook altijd leuk om plaatjes te kijken. Kies hierbij het liefst voor foto’s die je zelf hebt gemaakt of foto’s die van jou of je diensten en/of producten zijn gemaakt. Dat soort afbeeldingen doen het toch altijd beter dan standaard stockbeeld. Ze maken je mail daarbij ook nog eens persoonlijker – dat werkt het beste.

Beeld: Brooke Cagle

Laatste nieuws

Zie ook