Weer thuiswerken? Zo zorg je voor meer ontspanning

Omdat we massaal weer meer thuis zijn gaan werken, is het belangrijk om extra op onze mentale gesteldheid te letten.

Lees ook

Nu we weer meer thuis moeten werken, is het van belang dat je naast een productieve werkdag ook mentaal in balans blijft. Zeker wanneer je thuis niet de luxe hebt van een echte werkkamer. Maar hoe doe je dit het beste en waar moet je op letten? Wij leggen het je uit.

Zorg voor voldoende beweging

Doordat je nu vanuit huis werkt, heb je waarschijnlijk een stuk(je) minder beweging dan wanneer je op kantoor werkt. Naast dat beweging goed is voor je lichaam, is het ook goed voor de hersenen. Het zorgt voor vermindering van stress en heeft onder andere een positieve invloed op je stemming en creativiteit. Onderbreek dus het lange zitten door bijvoorbeeld dagelijks een klein ommetje te maken in je lunchpauze. Spreek ook eens telefonisch af om met een collega een ommetje te maken. Zo heb je naast beweging ook nog ruimte om te socializen met een collega. Tip: er zijn genoeg leuke wandel apps om je te motiveren om een wandelingetje te maken. Daarnaast hebben kleinere beweegmomenten ook al invloed. Sta bijvoorbeeld ook regelmatig op om een bakje koffie te zetten of gewoon even door het huis te lopen.

Blijf sociaal contact onderhouden met collega’s

Ook al is het makkelijker wanneer je thuiswerkt om je collega even te mailen, toch is het handig om ook via de telefoon of een videocall contact te houden. Naast contact over werkgerelateerde zaken is het ook goed om bijvoorbeeld een virtuele lunch in te plannen met een collega of een meeting 5 minuten eerder in te plannen, zodat er ook de ruimte blijft om gewoon even te socializen. Sociaal contact met collega’s moet je namelijk niet onderschatten. Een mens heeft hier behoefte aan. Kaart alvast aan bij de personeelsafdeling dat er behoefte is aan een leuk bedrijfsuitje. Zo weet je zeker dat er binnenkort weer een goede teambuilding sessie op de agenda komt te staan, waar iedereen de nodige ontspanning uit vandaan kan halen.

Plan sportsessies in

Juist doordat je nu in de ochtend niet naar kantoor hoeft, houd je meer tijd over voor andere dingen. Ook al klinkt ‘extra lang slapen’ natuurlijk aantrekkelijk, van sporten krijg je juist ook extra energie (wetenschappelijk bewezen)! Als je echt geen vroege vogel bent, plan dan een sportsessie in direct na werk. Ga bijvoorbeeld een rondje hardlopen of zoek een goede workout uit op YouTube. Er zijn tegenwoordig genoeg gratis video’s beschikbaar op Instagram of YouTube met intensieve sportsessies. Zorg hierin ook voor een vaste structuur, want naast dat dit houvast geeft, creëert dit ook rust in je hoofd. Dus wat zeg je ervan.. vanaf nu elke maandag en vrijdag een half uurtje sporten voor werk?

Sluit je werkdagen echt af

Bepaal vaste werktijden voor jezelf en sluit dan je laptop of computer ook echt af. Doe je laptop en deur van de werkkamer achter je dicht. Op deze manier kun je je werkdag een stuk beter afsluiten en voorkom je dat werk en privé door elkaar heen lopen. Heb je geen werkkamer tot je beschikking? Zorg dat je je laptop opbergt en alle werkgerelateerde spullen uit het zicht haalt. Hierdoor wordt je brein niet meer (onbewust) geprikkeld door werkgerelateerde zaken en kan je echt even rustig ontspannen.

Beeld: Pixabay, ricardorv30

Laatste nieuws

Zie ook