Er zijn vast uitzonderingen, maar tijdens een achturige werkdag werken de meeste mensen niet daadwerkelijk acht uur. Zo schreven we onlangs nog dat we 34 minuten per dag lopen te niksen (in all fairness, dit valt ons best mee). Alleen soms heb je van die dagen dat je écht niks gedaan krijgt. En op die dagen komen de volgende productiviteitstrucjes goed van pas.
Productiviteit stimuleren
Tussen de bedrijven door even social media checken of een appje beantwoorden. Hoewel het niet veel tijd in beslag neemt, haalt het ons wel uit onze concentratie. Soms is het best lastig om je daarna weer te concentreren op je werk. Neuropsycholoog Dr. Nawal Mustafa deelde daarom onlangs op haar informatieve Instagramaccount The Brain Coach welke wetenschappelijk bewezen trucs werken om je productiviteit te verhogen. "Er zijn zoveel manieren die kunnen werken om je tijd volledig en efficiënt te benutten, maar voor mij werken de volgende hacks het beste", schreef ze.
Focus op een taak tegelijkertijd
Multitasken? Dat kun je volgens Dr. Mustafa beter niet meer doen. "Onderzoek toont aan dat multitasken het tegenovergestelde effect heeft van productief bezigzijn. Mensen verliezen tijd wanneer ze van de ene taak overgaan naar de andere, zeker als die taken complex zijn."
2. Laat je niet afleiden
De meeste mensen met een kantoorbaan hebben logischerwijs toegang tot het internet. Het is dus niet heel gek dat je dan af en toe social media checkt, maar voor je het weet ben je tien kostbare minuten verder. De neuropsycholoog raadt daarom aan om website blockers te gebruiken, zoals Freedom of KosmoTime. Met deze apps kun je jezelf de toegang tot bepaalde websites ontzeggen. Ook raadt Dr. Mustafa aan om je telefoon uit het zicht te leggen, of om in ieder geval je notificaties uit te zetten. Uit onderzoek van Experian Marketing Services blijkt dat de gemiddelde Amerikaan zijn of haar telefoon gemiddeld 150 keer per dag checkt! "Sms'jes versturen, twitteren, door TikTok scrollen zijn allemaal afleidingen", stelt Dr. Mustafa. "Practice self-control", is haar advies.
3. Verdeel je taken in groepen
Volgens de neuropsycholoog is het wijs om je taken in 'batches' te verdelen. Het idee hierachter is dat je een lijstje met vergelijkbare taken dan in een keer achter elkaar uitwerkt, zonder je bezig te houden met andere zaken. "Onderzoek toont aan dat het samenvoegen van soortgelijke taken zorgt voor betere prestaties." Zo kun je het beantwoorden van e-mailtjes, telefoontjes plegen en administratieve taken in hetzelfde tijdframe uitvoeren.
Bron: The Brain Coach | Beeld: iStock