Koud kantoor heeft een negatief effect op productiviteit van vrouwen

Wisten we al, maar nu is ook de wetenschap erover uit.

Lees ook

Nu we weer veel thuiswerken hebben we zelf controle over de temperatuur in huis. Op kantoor is dat wel anders. De meeste kantoormedewerkers zijn vast wel bekend met thermostaat-vetes tussen collega’s. De een vond het te warm, de ander koud. Grote kans dat het tijdens die discussies mannen versus vrouwen waren. Onderzoek toont namelijk aan dat de kantoortemperatuur vrouwen anders beïnvloedt dan mannen.

Onderzoek

Het is behoorlijk lastig om op een kantoor de juiste temperatuur te bereiken, thuiskantoren aside. De een ziet het liefst 22 graden op het thermostaatdisplay en een ander is content met 20 graden. Grote kans dat het de vrouwen zijn die pleiten voor een warmer kantoor. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen minder goed presteren als zij het koud hebben.

Onderzoeker Tom Chang van de University of Southern California boog zich over de vraag welke invloed temperatuur op je productiviteit heeft (Fun fact: hij riep dit onderzoek in het leven nadat hij en zijn vrouw het niet eens konden worden over de temperatuur in huis). Samen met Agne Kajackaite van het WZB Berlin Social Science Center keek Chang vervolgens naar de prestaties van 543 Duitse studenten. Zij maakten een toets in verschillende temperaturen, variërend van 16 tot 32,5 graden Celsius. Uit de studie bleek vervolgens dat de temperatuur tegenovergestelde effecten op mannen en vrouwen heeft.

Verschil mannen en vrouwen

“Bij een hogere temperatuur presteerden vrouwen beter in wiskundige en verbale taken, en mannen iets slechter”, deelde Chang hierover. Heel veel slechter presteerden de mannen overigens niet. “En die toename onder vrouwen was veel groter en meer uitgesproken dan de afname in prestaties van mannen.” Simpeler gezegd: in een warme ruimte presteerden vrouwen beter op de test, maar presteerden de mannen niet per se een stuk slechter.

Met hun onderzoek willen Chang en Kajackaite benadrukken dat iedereen anders is. Het is geen one size fits al. “Ik denk dat we ons er bewuster van moeten worden dat omgevingsfactoren, zoals temperatuur, een veel grotere impact heeft op het dagelijks leven dan we over het algemeen denken.” Een bedrijf dat gebrand is op veel winst maken, zou volgens Chang niet moeten vergeten dat het comfort van werknemers belangrijk is.

Wat de ideale temperatuur om te werken is? Daar zeiden de onderzoekers weinig over. Zelf kunnen we ons niet voorstellen dat vrouwen optimaal presteerden met 32,5 graden. Maar als de helft van de werkneemsters met een dekentje om zich heen aan het werk is, dan moge het duidelijk zijn dat de thermostaat best een tikkie omhoog mag.

Bron: NPR | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook