E-mailtje lezen en beantwoorden? Zo lang haalt dat je uit je concentratie

Het is langer dan je denkt.

161218 Small business, working at the office.

De grootste bedreiging voor je productiviteit is misschien wel het gebrek aan concentratie. Als je snel bent afgeleid, moet je vaak je best doen om je aandacht erbij te houden en het beste uit je dag te halen. Een van de dingen waardoor je uit je concentratie wordt gehaald, is een e-mail beantwoorden. Hoe lang je daarmee uit je productiviteit wordt gehaald? We zochten het uit.

Afgeleid

Even snel een e-mail beantwoorden tussen het werk door is zo gedaan, toch? Vaak zijn we hier echter langer mee bezig dan we denken, zonder dat we dat door hebben. De kans is groot dat jij na het beantwoorden van de e-mail jezelf erop betrapt ineens met iets heel anders bezig te zijn. Je was immers even vergeten waarmee je bezig was voordat je in je mailbox keek. We've all been there. Maar hoe lang ben je eigenlijk uit je concentratie wanneer je een mail leest en beantwoordt? Een universiteit in Californië zocht het uit.

Het onderzoek van de universiteit wees uit dat we na elke onderbreking meer dan 23 minuten bezig zijn met iets anders. Pas na die 23 minuten lukt het ons weer om ons te focussen. Deze onderbreking kan er verder nog voor zorgen dat we onze denkkracht verliezen en dat we ons werk na de onderbreking minder goed doen.

Onderbrekingen

Hoe werkt zo'n onderbreking eigenlijk en waarom raken we zo snel afgeleid? Website Mindtools heeft daar een logische verklaring voor. "Wanneer iets ervoor zorgt dat we uit het oog verliezen wat we aan het doen zijn, kan dit worden gedefinieerd als een afleiding. Een onderbreking is een vorm van afleiding die opzettelijk onze aandacht trekt. Bijvoorbeeld als een collega belt om iets te bespreken", zo luidt het op de website.

Echter is het wel belangrijk om hierin een onderscheid te maken tussen geldige en ongeldige onderbrekingen. Soms maken onderbrekingen namelijk deel uit van ons werk, zoals wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe collega moet inwerken. Als manager is het je taak om er voor je werknemers te zijn en hen dus ook te helpen wanneer ze hulp kunnen gebruiken. Deze afleidingen zijn dan rechtvaardig.

Tips

Maar wanneer je je overweldigd voelt door onderbrekingen en moeite hebt om je nog te concentreren, zoals wanneer je een nieuw kopje koffie wil of een collega over zijn weekend vertelt, dan is dat een onrechtvaardige afleiding. Gelukkig zijn er talloze trucjes om je concentratie te verbeteren en je dus beter te focussen op je werk. Maak bijvoorbeeld een not-to-do-list. We kennen allemaal de beroemde to-do-list, maar de not-to-do-list is voor de meesten nog onbekend. Zo'n lijstje helpt je om geen onzinnige dingen te doen. Weg dus met die slechte gewoontes, dat uitstelgedrag en eindeloos op social media blijven hangen.

Of probeer eens te mediteren voordat je begint met werken. Mediteren heeft het meeste effect op de langere termijn. Mediteren is goed op allerlei vlakken: van het versterken van je immuunsysteem, het verlagen van de bloeddruk en verminderen van het risico op verschillende ziektes tot het dealen met depressies. En ja, het helpt ook om je beter te concentreren.

Bron: Mindtools | Beeld: iStock

Carriere
  • Small business, working at the office.